Pociągi bateryjne powiększają flotę Alpha Trains

Pociągi bateryjne powiększają flotę Alpha Trains

31 bateryjnych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Siemens Mireo Plus B powiększa flotę Alpha Trains. Pociągi wynajmie Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) i będzie z nich korzystać na dziesięciu liniach we Wschodniej Brandenburgii między Berlinem a polską granicą.

W czerwcu 2021 r. NEB wygrał przetarg na transport ogłoszony przez Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB) po ogólnoeuropejskim przetargu. Oprócz konkurencyjnej koncepcji leasingu i przyjaznej dla środowiska technologii napędu, nowe pojazdy akumulatorowe oferują także pasażerom więcej przestrzeni i komfortu. Więcej miejsc i częstsze usługi sprawiają, że są one szczególnie atrakcyjne dla osób dojeżdżających do pracy. Innowacyjne pojazdy wzbogacą ruch w sieci Ostbrandenburga do końca 2048 r. ze względu na późniejsze zobowiązanie do użytkowania ze strony władz transportowych.

 – Alpha Trains oferuje rozwiązania, które są zrównoważone i ekonomiczne. Pociągi akumulatorowo-elektryczne dla NEB są tego najlepszym przykładem: atrakcyjne oferty leasingu i przyjazne dla środowiska napędy są ważnymi dźwigniami dla dalszego napędzania transformacji transportowej – komentuje Shaun Mills, dyrektor generalny Alpha Trains Group

– Jesteśmy dumni, że Niederbarnimer Eisenbahn, która jest naszym wieloletnim klientem, zaufała nam, aby móc wesprzeć ich naszym doświadczeniem, kompetencjami technicznymi i pasją w tym wymagającym i obiecującym projekcie –  dodał Thomas Schmidt, Dyrektor Zarządzający Alpha Trains Europa GmbH.

– Kupując 31 pojazdów akumulatorowo-elektrycznych dla sieci Wschodniej Brandenburgii, robimy duży krok w kierunku mobilności bez zanieczyszczeń. Wraz z Alpha Trains, naszym wieloletnim partnerem, cieszymy się, że możemy podążać ścieżką nowej technologii w zakresie poprawy ruchu – powiedział Detlef Bröcker, dyrektor zarządzający Niederbarnimer Eisenbahn.

Wiceprzewodniczący EBI Ambroise Fayolle chwali flagowy projekt ekologicznego transportu.

– Cieszymy się, że możemy zrobić tak duży krok w kierunku neutralnego dla klimatu transportu regionalnego w rejonie Berlina. Atrakcyjne pociągi regionalne mają kluczowe znaczenie dla przyjaznej dla klimatu zmiany systemu mobilności, ponieważ zachęcają dojeżdżających do pracy do zmiany drogi na kolej, a tym samym zmniejszają intensywną emisję CO2 transportu indywidualnego i unikają korków – dodał Fayolle.

– Rozwiązania takie jak innowacyjne pociągi regionalne, które łączą energię napowietrzną i akumulatorową, pomagają uczynić transport kolejowy w Europie jeszcze bardziej zrównoważonym. Połączenie pożyczek EBI i funduszy instrumentu „Łącząc Europę” pozwala nam zmaksymalizować wpływ naszych inwestycji na ten cel, jak pokazuje ta inicjatywa – zaznaczyła Adina Vălean, komisarz UE ds. transportu.

W finansowanie pojazdów oprócz KfW IPEX-Bank i Nord/LB, zaangażowany jest również Europejski Bank Inwestycyjny (EBI). Ponadto projekt jest wspierany przez Komisję Europejską z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) dla projektów transportowych, który jest uzupełniany środkami z europejskiego programu NER300.

Nowoczesne jednostki trakcyjne pobierają energię elektryczną do ładowania akumulatorów litowo-jonowych z linii napowietrznych zelektryfikowanych odcinków linii, a także z odzyskanej energii hamowania. Po zakończeniu zewnętrznego zasilania pojazd wykorzystuje energię z naładowanych akumulatorów, które zapewniają zasięg ponad 90 kilometrów. Aby w pełni zabezpieczyć działanie, wzdłuż trasy budowane są dodatkowe stacje ładowania. Jeśli energia elektryczna zelektryfikowanych sekcji i stacji ładowania jest wytwarzana w 100 procentach z odnawialnych źródeł energii, pociągi są CO2-neutralne.