PLK wznawiają modernizację linii między Chojnicami a Kościerzyną

PLK wznawiają modernizację linii między Chojnicami a Kościerzyną

Od połowy marca 2021 r. na linii kolejowej między Chojnicami a Kościerzyną konturowane będą prace, które pozwolą skrócić czas przejazdu pociągiem. Nim jednak tak się stanie pasażerowie będą musieli przesiąść się z pociągów do autobusów.

W ostatnich dniach Polregio wybrało przewoźników w przetargu na autobusową komunikację zastępczą na odcinku Chojnice – Kościerzyna, które było podzielone na dwa zadania. Zadanie 1 dotyczyło przewozy osób autobusami na odcinku Chojnice – Kościerzyna – Chojnice w terminie od 14.03.2021 do 12.06.2021, przy przewidywanym przebiegu autobusów na poziomie 24 420 km. Zadanie 2 obejmowało przewóz osób busami na odcinku Lipusz – Lipuska Huta – Lipusz w dni robocze od 14.03 – 12.06.2021 r. Przewoźnik przewidywał w okresie realizacji zamówienie busy pokonają 992 km.

Na realizację całego zamówienia Polregio zamierzało przeznaczyć 107224,56 zł brutto w tym 97582,32 zł brutto na zadanie 1 oraz 9642,24 zł brutto na zadanie 2. Wybrani wykonawcy zrealizują przewozy za kwotę mniejszą od zakładanej. Choć na zadanie 1 Polregio wyda 73582,34 zł brutto to już najkorzystniejsza oferta złożona na zadanie 2 wynosi 11784,96 zł brutto. Ostatecznie autobusowa komunikacja na odcinku Chojnice – Kościerzyna – Chojnice będzie kosztować 85 367,3 zł brutto.

Prace modernizacyjne

W terminie 14 marca – 12 czerwca 2021 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą wykonywać kolejny etap prac przy wymianie torów na linii kolejowej między Chojnicami a Kościerzyną, na łącznym odcinku 20 km w dwóch lokalizacjach: Chojnice – Brusy oraz Brusy – Lipusz.

– Prace te będą wymagały uruchomienia zastępczej komunikacji autobusowej na trasie Chojnice – Kościerzyna. Zadanie będzie kontynuacją prac wykonanych na linii w latach 2015-2020. Za prawie 54 mln zł ze środków budżetowych PLK wymieniły dotąd szyny i podkłady na ponad 30-kilometrowym odcinku – poinformował Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK.

Jak dodaje przedstawiciel zarządcy infrastruktury kierowcy przejeżdżają przez 55 zmodernizowanych przejazdów kolejowych m. in. w Żabnie koło Chojnic, Lubni i w Brusach

– Wyremontowano również dwa wiadukty kolejowe w Chojnicach i Lipuszu, co przełożyło się na poprawę poziomu bezpieczeństwa ruchu pociągów. Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu wymaganych pozwoleń, pociągi pasażerskie między Chojnicami i Kościerzyną pojadą z wyższą prędkością do 120 km/h, zamiast 50-80 km/h. Podróż pomiędzy miastami skróci się o około 20 minut i zajmie około godzinę – dodał Zieliński.

Chojnice dostępniejsze

Od października na stacji w Chojnicach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadziły prace przy przedłużeniu przejścia podziemnego oraz budowie wind. Miało to zwiększyć dostępność peronów.

– Gotowe są szyby dwóch wind, stalowa konstrukcja wiaty nad wyjściem z przejścia podziemnego na teren dworca autobusowego oraz wiata nad wyjściem z windy na perony nr 2 i 3, która nawiązuje stylistycznie do zabytkowych wiat stacji Chojnice. Zakończenie inwestycji planowane jest w połowie roku – poinformował Zieliński.

Prace realizowane na dworcu w Chojnicach prowadzone są w ramach projektu pn. „Utworzenie transportowych węzłów integrujących wraz ze ścieżkami pieszo-rowerowymi i rozwojem sieci publicznego transportu zbiorowego na terenie Chojnicko-Człuchowskiego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego” za kwotę 14 405 000 zł netto. Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 wynosi 85 proc.