PLK podpisały umowę na budowę przystanku Łódź Koziny

PLK podpisały umowę na budowę przystanku Łódź Koziny

W tunelu między stacjami Łódź Fabryczna a Żabieniec i Kaliska, poza budowanymi przystankami Polesie i Śródmieście, będzie trzeci – Łódź Koziny. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę i w miejscu komory rozjazdowej przy ul. Włókniarzy powstanie dodatkowy przystanek za blisko 188 mln zł. Inwestycja realizowana z udziałem środków POIiŚ zwiększy rolę kolei w połączeniach aglomeracyjnych i dalekobieżnych.

Trzeci przystanek Łódź Koziny zostanie wybudowany przy zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej, w miejscu rozgałęzienia tuneli jednotorowych: dwóch w stronę stacji Łódź Kaliska i dwóch w stronę stacji Łódź Żabieniec. Przystanek będzie miał trzy podziemne kondygnacje.   Poziom komunikacyjny – 1. Na poziomie – 2 znajdą się perony dla pociągów w kierunku Łódź Kaliska i Żabieniec, a na poziomie – 3 w stronę stacji Łódź Fabryczna. Zadanie za ok. 188 mln zł zrealizuje firma PBDiM Mińsk Mazowiecki, wykonawca kolejowego tunelu średnicowego.

Już od czerwca postępuje budowa komory odgałęźnej, w której będą perony trzeciego przystanku.  Ciężki sprzęt przygotowuje teren. Następnie ściany szczelinowe – zabezpieczą wykop, który sięgnie do głębokości 30 m. Budowana będzie konstrukcja przystanku – płyty: denna, pośrednie i stropowa.

– Budujemy trzeci przystanek Łódź Koziny, który dodatkowo powstał w trakcie projektowania inwestycji. Budowa tuneli, łączących stacje Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec to wielka i konieczna inwestycja dla Łodzi, regionu i Polski. Łączy też sieć kolejową, a jednocześnie tworzy rodzaj metra dla Łodzi – powiedział Piotr Gliński, wicepremier, minister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu.

– Pieniądze krajowe i fundusze unijne inwestujemy w rozwój kolei w województwie łódzkim. Realizowane projekty podniosą komfort i bezpieczeństwo podróży, a także poprawią dostępność kolei. Wszystkie te inwestycje realizujemy w ramach Krajowego Programu Kolejowego.  To największy w historii program inwestycyjny na kolei – podkreślił Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

– Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w obszarze aglomeracji i województwa łódzkiego istotnie zwiększają dostępność i rolę kolei jako ekologicznego i atrakcyjnego środka transportu. Wykorzystujemy środki unijne POIiŚ na kontynuacje prac – budowę połączeń miedzy Łodzią Fabryczną a Łodzią Kaliską, m.in. powstanie przystanek Łódź Koziny. Dzięki środkom budżetowym zapewnimy pasażerom oczekiwany standard obsługi na stacji Łódź Kaliska i poprawimy sprawność ruchu kolejowego –  powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Budowane są przystanki Polesie i Śródmieście.

Na przystanku Łódź Polesie (w rejonie ulic Ogrodowej i Karskiego) budowane są ściany szczelinowe. Powstaje konstrukcja zabezpieczająca 30 m wykop. Równolegle usuwane są kolizje z infrastrukturą zewnętrzną. Następnie budowane będą płyty: denna, pośrednia i stropowa.

Na przystanku Łódź Śródmieście (w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki) wykonawca przygotowuje teren. Demontowane są zbędne obiekty.
Wzmocnione zostały konstrukcje dwóch budynków. Przekładane będą sieci zewnętrznych operatorów. Na przygotowanym i zabezpieczonym terenie prace rozpocznie specjalistyczny sprzęt.

Katarzyna i Faustyna budują tunele podziemnych tras

Maszyna TBM Katarzyna z tarczą o średnicy ponad 13 metrów drąży dwutorowy tunel od ulicy Stolarskiej do podziemnego dworca Łódź Fabryczna. TBM Faustyna o średnicy ok. 8,5 m, wykonuje pierwszy (w rejonu ul. Długosza) z 4 jednotorowych tuneli, które połączą tunel główny ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

Wszystkie segmenty Faustyny są już pod ziemią. TBM pokonał ponad  200 metrów i ułożył 139 pierścieni. Katarzyna wydrążyła ok. 70 metrów tunelu. Pokonała soczewkę wodną, która wpłynęła na tempo prac. Do szybu startowego, w ramach postępu prac, będą opuszczane tzw. bramownice (gantry) i elementy zaplecza maszyny.

Bezpieczeństwo priorytetem

Postęp drążenia zależy od warunków geotechnicznych. Maszyny musza przejść przez m.in. zawodnione grunty, twarde i duże głazy narzutowe lub piaski. Dla utrzymania dokładnego przebiegu tunelu, na trasie są urządzenia monitorujące i kontrolujące. Pracę maszyn nadzoruje specjalistyczny personel. Informacje obserwowane są na monitorach w kabinie, wewnątrz TBM-u. Specjalna konstrukcja TBM zapobiega np. osiadaniu terenu, budynków, osuwaniu się ziemi i drganiom. Ograniczona jest ingerencja i kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.). Wykonawca na bieżąco monitoruje teren i dokonuje pomiarów drgań. Dla zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców niektórych nieruchomości – po wcześniejszych ustaleniach – są organizowane kilkudniowe pobyty poza miejscem zamieszkania.

Tunel łączy Polskę

Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W ramach projektu powstaną nowe przystanki Łódź Polesie, Łódź Śródmieście, Łódź Koziny, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże.

Wykonawca przewiduje zakończenie inwestycji na koniec 2022 roku. Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w niełatwym terenie. Więcej informacji o projekcie http://tunel-laczypolske.pl/.