PLK podpisała umowy na realizację inwestycji w ramach programu Kolej Plus w Wielkopolsce

PLK podpisała umowy na realizację inwestycji w ramach programu Kolej Plus w Wielkopolsce

Mieszkańcy Turku, Międzychodu, Czarnkowa, Gostynia, Śremu zyskają dogodny dostęp do kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego pięć umów na projekty z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. Inwestycje szacowane są na ok. 2,2 mld zł.

Podpisanie umów między PLK S.A. a samorządem woj. wielkopolskiego umożliwia ogłoszenie przetargów na określenie szczegółowego zakresu inwestycji. Dokumentacja jest niezbędna do rewitalizacji czterech linii i budowy nowej trasy kolejowej. Inwestycje, o łącznej długości ponad 200 km, zwiększą dostęp do kolei. Podróże będą bardzie konkurencyjne względem innych środków transportu. Szacunkowa wartość wszystkich projektów to ok. 2,2 mld zł.

Pociąg na trasie Konin – Turek. Między Koninem a Turkiem przez Tuliszków planowana jest budowa zelektryfikowanej jednotorowej linii. Przejazdy między Turkiem a Koninem zajmą 42 minuty, a do Poznania linią Warszawa – Poznań ok. 2h 10 min. Na ok. 38 km trasie możliwe będą przejazdy z prędkością 120 km/h. Przewidziano perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszaniem się w siedmiu lokalizacjach: Brzeźno, Żychlin, Żdżary, Tuliszków, Słodków, Turek Zachodni i Turek. Zachowana zostanie możliwość budowy czterech kolejnych przystanków: Kiszewy, Grzymiszew, Imiełków i Obrzębin.

Pociągi pasażerskie wrócą do Czarnkowa. Trasa, wykorzystywana od 30 lat w ruchu towarowym (linie nr 390 i 236), zostanie przystosowana do przewozów pasażerskich. Przebudowany na ok. 64 km odcinku tor pozwoli na przejazdy z prędkością 120 km/h. Linia zostanie połączona ze zmodernizowaną trasą Poznań – Piła. Pociągi dojadą z Czarnkowa do Poznania w ok. 1h 40 min. Dogodną obsługę podróżnych zapewnią odpowiednio przygotowane perony w: Czarnkowie (Czarnków i Czarnków Zachodni), Goraju, Lubaszu, Jędrzejewie, Połajewie, Ryczywole, Runowie i Wągrowcu (Zachód). Prace obejmą też stację Rogoźno Wielkopolskie. W przyszłości możliwa będzie budowa kolejnych przystanków: Pianówka, Lubasz Zachód, Prusinowo, Ciążyń, Skrzetusz, Wiardunki, Kaziopole, Potuły, Runowskie i Wiatrowiec.

Kolej dojedzie do Międzychodu. Niewykorzystywana od 1995 r. linia Szamotuły – Międzychód (linia nr 368) zapewni przejazdy trakcją spalinową z prędkością 120 km/h. Trasa „włączy się” w zmodernizowaną już na wielkopolskim odcinku linię Poznań – Szczecin.

Dojazd koleją do Poznania szacowany jest na ok. 1h 30 min. Podróżni zyskają odpowiednio przygotowane perony w Szamotułach (Zachodnie), Szczepankowie, Ostrorogu, Dobrojewie, Nojewie, Chrzypsku Wielkim, Sierakowie, Kłosowicach i Międzychodzie (Międzychód Letnisko i Międzychód). Pozostawiona będzie rezerwa pod budowę 5 kolejnych przystanków (Binino, Kikowo, Ryżyn, Międzychód Bielsko i Międzychód Lipowiec).

Mieszkańcy Gostynia zyskają dostęp do pociągów na zrewitalizowanej trasie do Kąkolewa (linia nr 360). Podróż między Gostyniem a Poznaniem zajmie ok. 1h 50 min. Na ponad 20 km niewykorzystywanej od ponad 10 lat w ruchu pasażerskim trasie będzie nowy tor. Umożliwi to przejazdy z prędkością 120 km/h. Podróżni wsiądą do pociągów z przystanków w Gostyniu (Gostyń i Gostyń Zachód), Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie i Garzynie.

Między Śremem a Czempiniem (linia nr 369) na ok. 21 km trasie będzie nowy tor i sieć trakcyjna. Linia, niewykorzystywana od 1995 r., zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h. Dojazd do stolicy Wielkopolski, z wykorzystaniem zmodernizowanej linii Wrocław – Poznań, szacowany jest na ok. 55 min. Nowe perony, zapewniające dogodny dostęp do pociągów, przewidziano w Manieczkach, Szymanowie, Psarskim i Śremie. Uwzględniono rezerwę terenu pod budowę kolejnych przystanków Grabianowo i Szołdry.