PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotują projekt remontu linii kolejowej ze Śniadowa do Łomży. Dzięki inwestycji po latach możliwy będzie powrót pociągów pasażerskich na tej trasie. Mieszkańcy z komfortowych stacji i przystanków zyskają dogodne połączenia koleją z Białymstokiem i Warszawą. Podpisana została umowa na dofinansowanie projektu z RPO Województwa Podlaskiego.
– Likwidujemy wykluczenie komunikacyjne, powstają projekty i realizowane są prace na liniach, które znów będą służyły do komfortowych, bezpiecznych i przewidywalnych podróży koleją. Po powrocie pociągów do Lubina, przygotowywane jest połączenie do Zegrza. Konsekwentnie przygotowywany jest powrót połączeń pasażerskich na następne trasy jak ta Śniadowo – Łomża – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Możliwość powrotu pociągów pasażerskich do Łomży po ponad 30 latach, lepszy dostęp do kolei, wygodne podróże ze zmodernizowanych stacji i przystanków w kierunku Białegostoku i Warszawy – to podstawowe efekty planowanego remontu linii kolejowej ze Śniadowa do Łomży. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Marszałkiem Województwa Podlaskiego umowę o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020 na wykonanie dokumentacji projektowej dla remontu tej trasy.
– Zarząd Województwa Podlaskiego przyznał ponad 4 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych na przygotowanie dokumentacji projektowej, ponieważ linia kolejowa nr 49 na odcinku Śniadowo – Łomża jest bardzo istotna z punktu widzenia rozwoju gospodarczego i społecznego naszego regionu. Podpisana dziś umowa z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest ważnym krokiem na drodze realizacji tej inwestycji – zaznaczył Artur Kosicki, marszałek województwa podlaskiego.
Bliżej podróży pociągiem do Łomży
– Dokumentacja projektowa, a później realizacja projektu miedzy Śniadowem a Łomżą poprawią warunki komunikacyjne w regionie. Po latach będzie możliwości podróży koleją. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują duże projekty na liniach międzynarodowych i międzyregionalnych, ale istotne znaczenie przywiązują również do odbudowy i rozwoju ważnych dla mieszkańców połączeń regionalnych – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w czerwcu ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej w ramach projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 49 na odcinku Śniadowo – Łomża” dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Wykonawca m.in. przygotuje dokumentację projektową oraz wniosek o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2021 -2027. Dokumentacja projektowa będzie gotowa w II kwartale 2023 r. Realizację robót budowlanych planuje się w nowej perspektywie finansowej.
Zgodnie z założeniami projektu, na całej 17-kilometrowej trasie planowana jest budowa nowych torów i rozjazdów oraz instalacja komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Możliwy będzie powrót na linię pociągów pasażerskich.
Przebudowana zostanie stacja w Łomży. Z myślą o potrzebach mieszkańców zaprojektowany zostanie specjalny multimodalny peron, obsługujący połączenia kolejowe i autobusowe.
Modernizacja pozwoli na zwiększenie przepustowości linii, by mogło kursować więcej pociągów z większą prędkością. Zakładana maksymalna prędkość pociągów pasażerskich to 100 km/h, analizowany będzie także wariant dla prędkości 120 km/h. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększy przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych. Realizacja inwestycji korzystnie wpłynie także na transport towarowy – po nowych torach do Łomży dojadą cięższe i dłuższe do 600 m pociągi.
Wykonawca dokumentacji przeanalizuje również rozszerzony wariant inwestycji – przebudowę układu torowego na stacji w Śniadowie w celu zapewnienia lepszych możliwości ruchu pociągów. Analizowana będzie budowa łącznicy kolejowej, która umożliwi bezpośredni przejazd pociągów z Łomży w kierunku Białegostoku, bez konieczności manewrowania (zmiany kierunku jazdy) na stacji w Śniadowie. Po zakończeniu analiz wykonawca przygotuje pełną dokumentację, niezbędną do rozpoczęcia robót.
Realizacja inwestycji planowana jest w ramach środków RPO Województwa Podlaskiego na lata 2021-2027. W sytuacji dostępnych środków finansowych samorząd województwa będzie mógł rozważyć realizację robót w ramach programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku. Miasto Łomża zostało wskazane w Uchwale Rady Ministrów nr 151/2019 w sprawie ustanowienia programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku, jako miejscowość z populacją powyżej 10 tys. osób, która nie posiada dostępu do kolei pasażerskiej. Obecnie trwa nabór wniosków do programu, które mogą składać zainteresowane samorządy.