PKP PLK o pracach przy budowie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

PKP PLK o pracach przy budowie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

Postępują prace przy opóźnionej modernizacji linii kolejowych w obrębie aglomeracji szczecińskiej. Budowane są nowe perony, które zwiększą komfort podróżowania i zapewnią lepszy dostęp do pociągów.

Na przystanku Szczecin Łasztownia prowadzone są prace związane z budową konstrukcji peronu nr 1.  W budowie jest winda, która zapewni lepszy dostęp do kolei osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Po zakończeniu prac szalunkowych i zbrojeniowych na peronie oraz wykonaniu izolacji, wykonawca przystąpi do układania płyt peronowych i nawierzchni.

Poza przystankiem Szczecin Łasztownia, wykonawca Trakcja buduje perony na przystanku Szczecin Trzebusz (LK nr 401), przystanku Szczecin Żydowce (LK nr 273) oraz peron nr 2 na stacji Gryfino (LK nr 273). Ku końcowi zamierzają również prace na stacji Szczecin Podjuchy (LK nr 273) oraz na przystanku Goleniów Park Przemysłowy (LK nr 401).

Na linii kolejowej nr 406 w kierunku Polic, wykonawca prowadzi roboty związane z budową peronów na przystankach Szczecin Żelechowa, Szczecin Drzetowo, Szczecin Golęcin i Szczecin Skolwin. Perony na nowych i modernizowanych stacjach oraz przystankach będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zamontowane zostaną wiaty, ławki i stojaki rowerowe. Oświetlenie umożliwi bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się skorzystają ze ścieżek naprowadzających, pochylni lub wind.

Na linii kolejowej nr 406 zakończono prace przy budowie torów nr 1, 3 i 5 na stacji Szczecin Skolwin. Prace torowe postępują na odcinku Szczecin Niebuszewo – Szczecin Gocław oraz na odcinku Szczecin Skolwin – Police. Na szlaku Szczecin Skolwin – Police rozpoczęto zabijanie pali pod konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej.

Sprawniejsze podróże w aglomeracji Szczecińskiej

Inwestycja „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351” za ponad 500 mln zł zapewni sprawną komunikację kolejową w aglomeracji szczecińskiej oraz zwiększy dostęp do kolei. Będzie możliwy szybki przejazd pociągiem do domu, pracy i szkoły w stolicy Pomorza Zachodniego oraz w sąsiednich miejscowościach. Podróżni zyskają dostępniejsze perony na 27 zmodernizowanych lub nowych stacjach i przystankach, m.in.: Szczecin Pomorzany, Szczecin Turzyn, Police.

Zgodnie ze złożonym do CUPT wnioskiem o fazowanie projektu, zakończenie wszystkich robót budowlanych w ramach realizowanej inwestycji planowane jest na przełom II i III kw. 2025 r., natomiast do końca 2025 r. przewidywane jest uzyskanie wymaganych certyfikatów i dopuszczeń. Prace na liniach do Gryfina i Goleniowa planowane są do końca br., a w Szczecinie Dąbiu i Szczecinie Zdrojach do końca 2024 r. – roboty na tych dwóch stacjach mogą być realizowane po 2023 r., z uwagi na prowadzoną przez Wody Polskie budowę mostu kolejowego nad Regalicą.