PKP Intercity przedstawia szczegóły nowego rozkładu jazdy pociągów

PKP Intercity przedstawia szczegóły nowego rozkładu jazdy pociągów

Kolejne zwiększenie komfortu podróżowania dzięki nowoczesnym pociągom i nowe międzynarodowe połączenia – to najważniejsze nowości, jakie czekają na pasażerów w nowym rocznym rozkładzie jazdy pociągów PKP Intercity, który wejdzie w życie w niedzielę 11 grudnia 2022 roku.

Dla stale rosnącego, wielomilionowego grona pasażerów pociągów PKP Intercity standardowym doświadczeniem stają się nowoczesne pojazdy, którymi wybierają się w podróż. Od 2016 roku intensywnie inwestujemy w unowocześnienie floty pociągów i efekty są widoczne gołym okiem – nowy roczny rozkład jazdy po raz kolejny przynosi zwiększenie liczby komfortowych połączeń. Co ważne, nowości w ofercie nie obejmują jedynie połączeń po Polsce, lecz także pociągi międzynarodowe – dużym zainteresowaniem może się cieszyć połączenie do Wilna – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

W nowym rozkładzie jazdy na sezon 2022/2023 każdego dnia na tory będzie wyjeżdżać średnio około 400 pociągów. Kolejne nowe lub zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne i wagony, które systematycznie pojawiają się na torach, zapewnią coraz wyższy komfort podróżowania. Wśród połączeń ekonomicznych zwiększy się udział kategorii IC wśród pociągów jeżdżących m.in. z i do Warszawy, Krakowa, Poznania, Łodzi, Szczecina, Bydgoszczy, Olsztyna czy Kielc.

Kolejne elektryczne zespoły trakcyjne wyjeżdżają na tory

Do dyspozycji pasażerów są już pierwsze nowe elektryczne zespoły trakcyjne ED160 FLIRT, a kolejne przewoźnik będzie odbierać w przyszłym roku. Nowoczesny pojazd będzie obsługiwać połączenie Kormoran, które dzięki temu otrzyma wyższą kategorię IC. Wraz ze zmianą kategorii zmieni się również trasa pociągu – w dni robocze pojedzie z Olsztyna do Bielska-Białej, a w weekendy do Wisły (do Wisły w weekendy kursować będzie także IC Daszyński z Warszawy). ED160 FLIRT obsłuży także pociąg Kociewie relacji  Gdynia Główna – Łódź Fabryczna – Gdynia Główna, który w nowym rozkładzie będzie jeździć już jako IC Kociewie.

W trakcie obowiązywania nowego rozkładu jazdy z funkcjonalności nowych pojazdów FLIRT będą mogli skorzystać pasażerowie udający się w podróż pociągami IC Wybicki relacji Kraków – Poznań – Kraków i IC Osterwa relacji Kraków – Szczecin – Kraków.

Nowoczesny ED160 pojawi się także w nowym pociągu IC Kinga, który od maja przyszłego roku połączy Warszawę z Krakowem. Będzie kursował codziennie, a po drodze zatrzyma się między innymi w Radomiu i Kielcach. Z Warszawy pociąg wyjedzie ok. godz. 10:30, z kolei powrót do stolicy został zaplanowany ok. godz. 17:50.

Do obsługi połączeń PKP Intercity przeznaczona zostanie większa liczba świeżo zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Nowoczesny pojazd zacznie obsługiwać w grudniu kursujący pomiędzy Lublinem a Katowicami pociąg IC Sztygar. Z funkcjonalności tych zmodernizowanych składów mogą już korzystać pasażerowie podróżujący pociągami IC Bolko, IC Morcinek oraz IC Jagiełło. W kolejnych miesiącach zmodernizowane składy ED74 zaczną obsługiwać kursujący pomiędzy Krakowem a Poznaniem pociąg Pułaski oraz łączący Katowice z Poznaniem pociąg Spodek, które tym samym zmienią kategorię z TLK na IC.

Zmiana zestawienia i podwyższenie standardu podróżowania obejmą również pociągi TLK Pobrzeże relacji Łódź Fabryczna – Kołobrzeg – Łódź Fabryczna i TLK Zosia relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna. Pociągi zostaną zestawione ze zmodernizowanych klimatyzowanych wagonów standardu IC.

Więcej połączeń EIP z Warszawy do Trójmiasta i Krakowa

W nowym rozkładzie PKP Intercity zapewniło więcej połączeń pomiędzy Warszawą a Trójmiastem i Krakowem, które będą obsługiwane składami EIP. Od 11 grudnia na tory będzie wyjeżdżać 14 par pociągów tej kategorii w stronę dawnej stolicy Polski, a od marca także w kierunku Gdyni (do tego czasu 13). Nowe połączenia umożliwią między innymi podróż w najwyższym standardzie z Warszawy do Krakowa po godzinie 16:00, a od marca ze stolicy do Trójmiasta po godzinie 20:00.

Pasażerowie będą mieć do wyboru 33 (wliczając pociągi sezonowe) połączenia pomiędzy Trójmiastem a Warszawą. Czasy przejazdu na tej trasie będzie oscylować w granicach 3 lub nieco ponad 3 godzin dla kategorii TLK oraz IC. Pociągi ekspresowe (EIP) pokonają ją nawet o pół godziny szybciej. Mieszkańcy Pomorza zyskają od marca przyszłego roku nowe połączenie do Bielska-Białej przez Warszawę w postaci szybkiego Pendolino. W dni wysokiej frekwencji uruchamiane będzie dodatkowe połączenie kategorii EIC – ekspresowy skład Kaszub wyruszy z Gdyni o 20:30, aby około kwadrans przed północą dotrzeć do Warszawy. W nowym rozkładzie godziny kursowania pociągów ekonomicznych pomiędzy Gdańskiem a Warszawą ułożone są tak, aby zapewniać możliwości dojazdu o różnych porach dnia.

Cykliczny rozkład z Lublina do Warszawy

Chcąc zapewnić podróżnym przewidywalność rozkładu jazdy, od 11 grudnia PKP Intercity wprowadza cykliczny rozkład dla pociągów z Lublina do Warszawy. Pociągi ze stacji Lublin Główny w kierunku Warszawy będą odjeżdżać 5 minut po pełnej godzinie, co ułatwi planowanie podróży koleją do stolicy.

Skróci się czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Katowicami – dzięki podwyższeniu prędkości na linii nr 133 najszybszy pociąg IC Wawel na tej trasie pokona ten odcinek o 4 minuty szybciej, w 48 minut.

Nowe miasta i przystanki na mapie połączeń PKP Intercity

Planowo od września przyszłego roku na tory wyjedzie nowy pociąg IC Wieniawski relacji Poznań Główny – Lublin Główny – Poznań Główny. Umożliwi on włączenie Przysuchy w województwie mazowieckim oraz Drzewicy w województwie łódzkim do siatki połączeń PKP Intercity.

Pociągi przewoźnika jadące do i z Łodzi zatrzymają się na dodatkowych stacjach. Dotychczas miały one postój wyłącznie na stacjach Łódź Widzew, Łódź Chojny oraz Łódź Fabryczna. Nowy rozkład przyniesie dla mieszkańców istotną zmianę, która przeniesie się na lepszą obsługę łódzkich pasażerów. Włączenie do rozkładu stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec zapewni mieszkańcom oraz innym osobom podróżującym do i z Łodzi dodatkowe możliwości przesiadek do komunikacji miejskiej.

Od 12 marca 2023 roku wybrane pociągi PKP Intercity pojadą warszawską linią obwodową (linia nr 20), zatrzymując się na stacji Warszawa Młynów oraz przy peronie 9. stacji Warszawa Zachodnia.

Wydłużone relacje to nowe możliwości podróżowania

Od maja przyszłego roku bydgoszczanie zyskają dodatkowe, poranne połączenie do Łodzi i Krakowa, a to dzięki wydłużeniu relacji pociągu IC Kazimierz kursującego pomiędzy Łodzią Fabryczną a Krakowem.

W wakacje dojazd do Ustki ułatwi sezonowy pociąg IC Jamno, który będzie kursować w wydłużonej relacji Kraków – Ustka – Kraków przez m.in. Opole i Częstochowę.

W zamian za dotychczasowy pociąg IC Wysocki, łączący Katowice z Warszawą, na tory wyjedzie nowy pociąg EIC Ondraszek, który będzie kursować w tej samej relacji (w trakcie rozkładu jazdy, po zakończeniu prac w stacji Czechowice-Dziedzice,  pociąg zostanie wydłużony z i do Bielska-Białej). Z kolei skład EIC Panorama zestawiony z najnowszych wagonów PKP Intercity pojedzie pomiędzy Wrocławiem a Warszawą i zastąpi pociąg EIP. Pociąg IC Grottger relacji Przemyśl – Wrocław – Przemyśl zastąpi obecny skład IC Lwów Ekspress.

Zakup biletów PKP Intercity i informacja dla podróżnych

Bilety PKP Intercity dostępne są w kasach na terenie całego kraju, w Centrach Obsługi Klienta na głównych dworcach, w automatach biletowych, a także przez Internet na stronie intercity.pl lub za pośrednictwem aplikacji IC Mobile Navigator.

PKP Intercity konsekwentnie rozwija sieć sprzedaży biletów i podróżni mogą je kupić również w aplikacji mobilnej KOLEO oraz na stronie koleo.pl, a także w aplikacji mPay i serwisie e-podróżnik.

Dokładne informacje na temat biletów i rozkładu jazdy przewoźnika pasażerowie uzyskają na stronie intercity.pl lub dzwoniąc pod nr 703 200 200 (opłata za minutę połączenia 1,29 zł brutto. Usługę świadczy PKP Intercity S.A.). Ponadto do dyspozycji pasażerów będą informatorzy mobilni. 11 i 12 grudnia br. na dworcach w największych miastach Polski (Warszawa, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Kraków, Katowice, Poznań, Wrocław) pomogą pasażerom ustalić dogodne przesiadki, znaleźć odpowiedni peron, a także będą służyć wszelką informacją pomocną w podróży.