PKP Intercity podpisało umowę na modernizację 125 wagonów

PKP Intercity podpisało umowę na modernizację 125 wagonów

Inwestycje taborowe PKP Intercity nie zwalniają tempa. Zaledwie kilkanaście dni temu przewoźnik odebrał ostatnie ze 125 unowocześnionych wagonów od PESA Bydgoszcz, a właśnie podpisał umowę z bydgoskim producentem taboru na modernizację kolejnych 125 wagonów. Wartość kontraktu to ponad 540 mln zł brutto. Tym samym wartość umów podpisanych w ramach największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity wynosi już ponad 5 mld zł brutto.

Przedmiotem umowy z Konsorcjum Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. jest na wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 125 wagonów typu 111A i 141A oraz ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia to 540,4 mln zł brutto. Zmodernizowane wagony mają trafić do przewoźnika w ciągu 30 miesięcy od podpisania umowy, a pierwszy pojazd już po 300 dniach.

– Gratuluję PKP Intercity konsekwentnego podnoszenia komfortu dla podróżnych. Unowocześnianie kolejnych 125 wagonów przyniesie korzyści pasażerom a sprawdzonym polskim firmom da szansę na dalszy rozwój. Udział bydgoskiej PESY i ZNTK Mińsk Mazowiecki w kolejnym tak dużym kontrakcie potwierdza, że polskie firmy kolejowe oferują produkty najwyższej jakości. Dzisiejszy kontrakt za ponad 540 mln zł to także potężny zastrzyk pieniędzy dla polskiej gospodarki, utrzymanie tysięcy miejsc pracy i stabilnych źródeł dochodu dla wielu polskich rodzin. Jest to szczególnie ważne w czasie pandemii koronawirusa. Dlatego należy docenić, że inwestycje PKP Intercity idą pełną parą mimo ograniczeń, jakie dotykają nas wszystkich. W MAP zachęcamy spółki Skarbu Państwa do współpracy z polskimi firmami. Oczywiście w ramach rachunku ekonomicznego i z zachowaniem najwyższej jakości. Dziś kolejny raz przekonujemy się, że kapitał ma narodowość – podkreśla Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Po modernizacji wagony staną się pojazdami bezprzedziałowymi drugiej klasy. Będą wyposażone m.in. w klimatyzację, wygodne fotele z indywidualnymi gniazdami elektrycznymi oraz gniazdkami USB do ładowania urządzeń mobilnych, bezprzewodowy internet. Pojawi się w nich miejsce na duży bagaż. Wagony będą posiadały zgodne z przepisami Rozporządzenia  Komisji UE (TSI) w zakresie kryteriów prośrodowiskowych toalety z zamkniętym układem. Modernizacja obejmie również instalację nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej oraz oznaczenia zewnętrzne i wewnętrzne w alfabecie Braille’a.

– W tym trudnym dla całego rynku roku szczególnie mocno wierzymy w napędową moc dużych inwestycji realizowanych z krajowymi partnerami. Tak właśnie dzieje się w przypadku kolejnej współpracy naszego narodowego przewoźnika kolejowego i bydgoskiego producenta taboru. Ten kontrakt przybliży nas do celu, jakim jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Harmonijna współpraca

W ostatnim czasie konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki unowocześniło wagony dla PKP Intercity w ramach dwóch kontraktów. Z końcem listopada br. przewoźnik odebrał ostatnie ze zmodernizowanych 125 pojazdów z umowy wartej blisko 470 mln zł brutto. Korzystają z nich już pasażerowie w całej Polsce, co przyczyni się do podwyższenia standardu podróżowania pociągami PKP Intercity w nowym sezonie. Przewoźnik ma do dyspozycji także 10 wagonów, których modernizację bydgoska firma zakończyła w 2019 r. Wartość tego projektu wyniosła 41 mln zł brutto.

– Dzięki inwestycjom Grupy PKP polska kolej zmienia się na naszych oczach. Już teraz w różnych regionach kraju podróżni korzystają z przebudowanych dworców i nowoczesnych pociągów jeżdżących po zmodernizowanych liniach kolejowych, a warto podkreślić, że jeszcze wiele inwestycji przed nami. Korzyści wynikające z inwestycji Grupy PKP osiąga cały rynek przewozów pasażerskich i towarowych  – przypomina Andrzej Olszewski, Członek Zarządu PKP S.A.

Bydgoska PESA modernizuje dla przewoźnika wagony w ramach jeszcze dwóch umów, wartych łącznie blisko 560 mln zł brutto. Obejmują one unowocześnienie łącznie 80 pojazdów z opcją na dodatkowe 40, z której przewoźnik skorzystał w 2018 roku. Modernizacje w sumie 225 wagonów są dofinansowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 dla projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P1) i „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P2). 

– Pomimo pandemii kontynuujemy największy program inwestycyjny w historii PKP Intercity. Realizowane umowy przekładają się bezpośrednio na komfort podróżowania. Sama współpraca z PESA Bydgoszcz to już blisko 200 nowoczesnych wagonów, kursujących po całej Polsce. A będzie ich jeszcze więcej. Podpisanie umowy z konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki to kolejny ważny krok w naszej strategii taborowej – podkreśla Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

– Zapewnianie najwyższego poziomu komfortu i bezpieczeństwa pasażerom jest możliwe dzięki konsekwentnej realizacji inwestycji w tabor i zaplecza techniczne. Dotychczas zakontraktowaliśmy inwestycję na kwotę ponad 5 mld złotych brutto. Szczególnie cieszy fakt, że odbiorcami naszych przetargów są głównie polscy producenci – mówi Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.

Poza wagonami PESA realizuje obecnie również wartą 275 mln zł brutto umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED74. Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity a bydgoskim producentem taboru w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi 2,016 mld zł brutto.

Bardzo nas cieszy, że konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki może rozszerzyć współpracę z PKP Intercity, realizując kolejny już kontrakt, i przyczyniać się do tego,
że pasażerowie będą podróżować wagonami wyróżniającymi się najwyższym komfortem i bezpieczeństwem, które są wyposażone w wiele innowacyjnych rozwiązań stosowanych w naszych najnowocześniejszych pojazdach – mówi Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

Największe inwestycje w historii PKP Intercity

Modernizacja 125 wagonów to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Warty 7 mld zł program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet. Spółka zakontraktowała istotną część tego programu. Wartość dotychczas realizowanych inwestycji w ramach największej w historii PKP Intercity strategii taborowej wzrosła do ponad 5 mld zł brutto.