PKP Intercity planuje zakup 50 piętrowych EZT-ów

PKP Intercity planuje zakup 50 piętrowych EZT-ów

Jak już informowaliśmy na łamach „Kolejowego Portalu” niepowodzeniem zakończył się przetarg na zakup 38 składów piętrowych typu push-pull. Pomimo zaistniałej sytuacji spółka nie rezygnuje z ambitnych planów inwestycyjnych.

Zamiast planowanej inwestycji w 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi, PKP Intercity zamierza teraz skupić się na nowym kierunku. W maju 2024 r. planuje ogłosić postępowanie na zakup 50 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych w nowym designie, które będą mogły osiągać prędkość 200 km/h.

Przypomnimy, że w połowie grudnia 2023 r. PKP Intercity zaprosiło producentów do złożenia wyceny na dostawę fabrycznie nowych piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz świadczeniem usług utrzymania pojazdów.

W ramach zapytania spółka przedstawiła producentom dwa warianty pojazdów. Pierwszy zakładał składy o maksymalnej długości do 200 metrów, z co najmniej 650 miejscami siedzącymi w każdym oraz łączną liczbą miejsc nie mniejszą niż 24 700 dla wszystkich składów. Drugi wariant proponował skrócenie długości pojazdu do 150 metrów, przy zachowaniu tej samej liczby miejsc siedzących.

Ponadto, pojazdy miałby wydzieloną strefę gastronomiczną z dwiema maszynami vendingowymi na napoje ciepłe oraz na napoje zimne i przekąski, strefę dla opiekunów z dziećmi oraz miejsca na rowery. PKP Intercity oczekiwało, że systemy IT obejmować będą dynamiczną informację pasażerską, system emisji materiałów reklamowych, WIFI, monitoring wizyjny oraz wzmacniacz GSM.

Odpowiedzi na zapytanie spłynęły od sześciu producentów: Stadler, Alstom, Skoda, Newag, Pesa oraz Siemens.