W środę, 16 listopada 2022 r. doszło do oczekiwanego podpisania porozumienia kończącego spór zbiorowy w PKP Intercity. Poprosiliśmy przewoźnika o komentarz w tej sprawie.
Katarzyna Grzduk rzecznik prasowy PKP Intercity przekazała nam, że wynegocjowane porozumienie jest jak zawsze w prowadzonych rozmowach Zarządu PKP Intercity z przedstawicielami strony społecznej obustronnym kompromisem.
– Rozmowy trwały długo, co oczywiste w sytuacji podejmowania długoterminowych (jakim jest systemowa podwyżka wynagrodzeń) zobowiązań finansowych. Mogą być podjęte po przygotowaniu projekcji finansowych na kolejny rok – dodała Grzduk
Przedstawicielka przewoźnika podkreśliła, że podejmując decyzję Zarząd nie mógł zapomnieć, że 2022 rok po niespełna 11 miesiącach jest rekordowy.
– W tym czasie z usług przewoźnika skorzystało ponad 50 mln pasażerów a okres ten był naznaczony pandemią, kryzysem uchodźczym wywołanym agresją Rosji na Ukrainę czy niezwykle wysokim zainteresowaniem podróżami koleją m.in. w okresie wakacji. Nie byłoby możliwe ich osiągnięcie, gdyby nie zaangażowanie i wysiłek tysięcy pracowników PKP Intercity – podkreśliła rzecznik spółki.
Dodała, że wynegocjowane warunki płacowe są z jednej strony podziękowaniem dla pracowników za trud, z drugiej zaś zachętą do dalszego wysiłku i zaangażowania.
– Wypłata jednorazowej gratyfikacji oraz wzrost wynagrodzeń nie będą miały wpływu na zakres zaplanowanych przez PKP Intercity inwestycji – zaznaczyła.
Przypomnijmy, że w ramach największego w historii programu spółka do 2030 roku przeznaczy na zakup nowego taboru, modernizację już posiadanego, a także unowocześnienie stacji postojowych na kwotę 27 mld złotych. Spółka zakontraktowała inwestycje na kwotę ponad 7 mld złotych.