PKP Intercity nie planuje uruchomić dodatkowego połączenia między Łodzią a Bydgoszczą

PKP Intercity nie planuje uruchomić dodatkowego połączenia między Łodzią a Bydgoszczą

Minister Andrzej Bittel odniósł się do pytań Poseł Pauliny Matysiak w sprawie uruchomienia dodatkowych połączeń kolejowych między Łodzią a Bydgoszczą.

– Pasażerowie korzystający z połączeń między Łodzią a Bydgoszczą zwrócili do mnie się z prośbą o interwencję w sprawie uruchomienie dodatkowej pary pociągów tak aby pociąg z Bydgoszczy Gł. odjazd między 6:00 a 6:20 i przyjechał do stacji Łódź Widzew między 9:10 a 9:30 oraz odjechał ze stacji Łódź Widzew między 18:20 a 18:40 oraz dojechał do Bydgoszczy między 21:30 a 21:50 – czytamy w zapytaniu poseł Matysiak.

Poseł Matysiak wystosowała zapytanie do ministra infrastruktury, w którym zapytała czy możliwe jest uruchomienie dodatkowych połączeń na odcinku Bydgoszcz-Łódź zgodnie z propozycją pasażerów podróżujących pociągami tej relacji i czy planowane jest uruchomienie dodatkowych połączeń na trasie Bydgoszcz-Łódź w innych godzinach?

Do pytań odniósł się Andrzej Bittel wiceminister infrastruktury, który poinformował, że w rocznym rozkładzie jazdy pociągów 2020/2021 z uwagi na zakończoną konstrukcję nie ma możliwości przetrasowania dodatkowego pociągu. Minister dodał, że z uwagi na prace inwestycyjne prowadzone na liniach 3, 15, 16 oraz 531, mające wpływ na ograniczoną przepustowość, Ministerstwo Infrastruktury i PKP Intercity w rozkładzie jazdy 2021/22 planują na trasie Bydgoszcz – Łódź – Bydgoszcz uruchomić taką samą liczbę połączeń jak obecnie.

– Należy również pamiętać, że połączenia międzywojewódzkie, co do zasady nie pełnią funkcji dowozowoodwozowej do miejsc pracy czy nauki, a ich głównym celem jest zapewnienie połączeń pomiędzy głównymi węzłami komunikacyjnymi w kraju. Ministerstwo nie jest w stanie zapewnić bezpośredniości pomiędzy wszystkimi stacjami zatrzymań pociągów, których jest organizatorem. Podejmując decyzje, co do istnienia bezpośrednich połączeń, kieruje się preferencjami pasażerów nie tylko, co do istnienia takich połączeń, ale również do ich jakości – wyjaśnia minister Bittel.

Zdaniem wiceministra infrastruktury odpowiedzialnego za kolej, fakt występowania przesiadek w transporcie publicznym jest jego stałym elementem, którego w żaden sposób nie można wyeliminować, zaś kwestia zorganizowania dogodnych skomunikowań na stacjach węzłowych jest przedmiotem szczególnej troski zarówno przewoźnika, jak i ministra, jako organu zamawiającego przewozy.

– Ze względu na hierarchiczny układ systemu planowania publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym, należy pamiętać, że organizatorzy szczebla samorządowego powinni skomunikować swoją ofertę z pociągami zamawianymi przez Ministerstwo Infrastruktury – zaznacza Bittel.

Przedstawiciel Ministerstwa dodał, że mieszkańcy Bydgoszczy mają do dyspozycji 4 pociągi bezpośrednie w rel. Bydgoszcz – Łódź Widzew – Bydgoszcz oraz 13 pociągów codziennych w rel. Bydgoszcz – Kutno, skąd mogą kontynuować podróż pociągami regionalnymi.