PKP Intercity inwestuje w stację postojową w Krakowie [WIZUALIZACJE]

PKP Intercity inwestuje w stację postojową w Krakowie [WIZUALIZACJE]

PKP Intercity planuje gruntowną przebudowę bocznicy kolejowej Kraków Główny Zachód, jednej z głównych stacji postojowych dla pociągów przewoźnika, m.in. Pendolino. Spółka ogłosiła przetarg na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych.

Przebudowa bocznicy kolejowej PKP Intercity Kraków Główny Zachód przy ul. Składowej 17 ma na celu podniesienie standardu utrzymania taboru. Każdego dnia przygotowywanych do trasy jest tam kilkadziesiąt pociągów przewoźnika. W efekcie przebudowy i modernizacji stacji postojowej zoptymalizowany zostanie czas obsługi pojazdów, poprawiona zostanie gospodarka wodna obiektu oraz możliwe będzie kompleksowe czyszczenie taboru i przygotowanie do trasy pociągów wyjeżdżających z Krakowa.

– Konsekwentnie dążymy do tego, aby polska kolej była bezpieczna, komfortowa i przewidywalna. A do tego, poza inwestycjami w nowoczesny tabor, niezbędne są także wysokiej klasy zaplecza techniczne. Takie jak to w Krakowie, które po przebudowie będzie gwarantować wysoki poziom obsługi taboru naszego narodowego przewoźnika. Strategia inwestycyjna PKP Intercity jest wielotorowa i zapewnia całościowe spojrzenie na potrzeby spółki  – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Ogłoszone postępowanie przetargowe na przebudowę krakowskiej stacji postojowej zakłada realizację prac w ramach trzech głównych zadań. Pierwsze z nich – przebudowa sieci sprężonego powietrza oraz przebudowa instalacji wodnej i budowa stacjonarnej instalacji do odfekalniania wagonów jest elementem projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17-00] i będzie realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Pozostałe dwa zadania obejmują przebudowę sieci i urządzeń grzewczych oraz zasilania składów pociągów, a także oświetlenia i sieci trakcyjnej czy przebudowę budynku warsztatowo-magazynowego do obsługi wagonów. Na realizację całej inwestycji wykonawca będzie mieć maksymalnie 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

– Równolegle z inwestycjami w nowoczesny tabor dbamy o odpowiednie zabezpieczenie zapleczy technicznych na terenie całej Polski, co istotnie przyczynia się do zaoferowania pasażerom standardu usług na możliwie najwyższym poziomie. Stacja postojowa w Krakowie jest jednym ze strategicznych obiektów w naszej spółce o dużym znaczeniu dla codziennego ruchu pociągów PKP Intercity – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Miliardowe inwestycje w tabor i infrastrukturę

Modernizacja bocznicy kolejowej w Krakowie to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Wart 7 mld złotych program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży, a także modernizacja stacji postojowych. Program przewiduje przebudowę 16 bocznic kolejowych
w całej Polsce. Nowoczesne zaplecza techniczne to redukcja negatywnego wpływu na otoczenie poprzez mniejszą emisję spalin, hałasu i substancji szkodliwych. W ramach infrastrukturalnego programu inwestycyjnego PKP Intercity do 2023 roku zaplanowało ponad 100 inwestycji na kwotę prawie 822 mln złotych.