PKP Cargo odebrało pierwsze dwusystemowe Dragony 2

PKP Cargo odebrało pierwsze dwusystemowe Dragony 2

Z końcem lutego Newag otrzymał od Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (ERA) zezwolenie na wprowadzenie do obrotu dwusystemowej lokomotywy Dragon 2. Jak się dowiedzieliśmy PKP Cargo odebrało już kilka pojazdów.

Przypomnijmy, że we wrześniu 2019 r. spółki PKP Cargo i Newag podpisały umowę na dostawę 31 nowych lokomotyw, siedmiu jednosystemowych wyposażonych w spalinowy moduł dojazdowy oraz 24 pojazdów w wersji dwunapięciowej 3 kV DC i 25 kV 50 Hz AC, przystosowane do jazdy w Czechach i Słowacji.

Wszystkie lokomotywy jednosystemowe (ET26) zostały przekazane przewoźnikowi pod koniec 2019 r. Niestety pandemia COVID-19 opóźniła proces homologacji pojazdów dwusystemowych (ET43), dlatego we wrześniu 2021 r. podpisano aneks który zmienił termin dostawy z roku 2022 na rok 2023.

We wrześniu 2022 r. podpisano kolejny aneks, który wydłużył dostawę lokomotyw do 2024 r.

Zawarcie aneksu wynika głównie z trudności w procesie homologacyjnym lokomotyw wywołanych pandemią oraz zmianami wymagań obowiązujących w Republice Czeskiej oraz Republice Słowacji – informował wówczas producent.

Wtorkowa decyzja Agencji Kolejowej Unii Europejskiej pozwoliła na przyspieszenie całego procesu.

W środę pierwsze trzy lokomotywy zostały odebrane, dzisiaj PKP Cargo odebrano kolejne pięć Dragonów 2 – powiedział w rozmowie z „Kolejowy Portalem” Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag.

Jak przypomniał prezes nowosądeckiego producenta, lokomotywy są dopuszczone w Polsce, Czechach i Słowacki oraz mogą wjechać do Węgier.

Chcemy tą lokomotywę homologować w innych krajach. W naszych planach jest to, aby mogły one jeździec między Morzem Bałtyckim a Morzem Adriatyckim – podkreślił Konieczek.

Dodajmy, że Newag dostarczył PKP Cargo także trzy lokomotywy jednosystemowe ET25.

Lokomotywa Dragon 2 to pierwsza w Europie 6-osiowa lokomotywa elektryczna, w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności oraz wyposażona w ETCS poziom 2.