PKP Cargo bez zwolnień, z mniejszymi inwestycjami i nowymi kierunkami pociągów

PKP Cargo bez zwolnień, z mniejszymi inwestycjami i nowymi kierunkami pociągów

Mimo ponad 220 mln straty za 2020 r, PKP Cargo nie zamierza ograniczać kosztów poprzez sprzedaż majątku i redukcję zatrudnienia, inwestycję mają być równe EBITDA. Spółka planuje w tym roku uruchomić dziewięć nowych połączeń operatorskich Connect Operator.

Pracownicy

Czesław Warsewicz nie przewiduje znaczących ruchów w zakresie redukcji etatów jeżeli będzie utrzymane tendencja, która jest obecnie na rynku. Na dzień 31 grudnia 2020 r. PKP Cargo zatrudniało 15771 pracowników i było to o około 8% mniej niż w 2019 roku. Prezes PKP Cargo dodał natomiast, że spółka cały czas będzie doskonalić organizacje pracy.

– Jesteśmy zdeterminowani do obniżania kosztów i utrzymania reżimu kosztowego, natomiast różne scenariusze będziemy pisali w zależności od tego jak sytuacja rynkowa będzie się rozwijała.

Inwestycje

PKP Cargo chce aby wartość inwestycji była równa lub mniejsza zyskowi operacyjnemu przed potrąceniem odsetek, podatków, amortyzacji.

– Już w 2020 roku chcieliśmy tą wielkości dopasowywać do wskaźnika EBITDA. Znacząca ją już poprawiliśmy jeśli chodzi rok do roku, ponieważ w 2019 wskaźnik wyniósł 1,6 a w 2020 r. było to 1,3 – wymienia prezes przewoźnika.

Jak wspomniał prezes Warsewicz inwestycje terminalowa w Małaszewiczach jest finansowana z funduszów unijnych, a wielkość tej inwestycji realizowana przez PKP Cargo Terminale to około 17 mln zł.

– Jeśli chodzi o dalszy rozwój terminali i ich nakłady inwestycyjne po stronie PKP Cargo to zależą one od możliwości pozyskania środków z Unii Europejskiej w ramach KPO jak również innych, nowych programów – dodał.

Nowe trasy Connect Operator

Obecnie PKP Cargo Connect uruchamia połączenia na trasie Małaszewicze – Warszawa – Piacenza , Małaszewicze – Warszawa – Duisburg oraz Małaszewicze – Warszawa – Habmurg.

– W 2021 r. planujemy uruchomić nowe połączenia operatorskie Connect Operator w kierunkach z Poznania do Hamburga i  Duisburga, z Gliwic do Budapesztu, Triestu i Istambułu, z Medyki do Kijowa, Odessy i Dniepropetrowska a także z Gdyni do Gliwic – wymieniał Warsewicz.