Pierwszy wodorowy pociąg Siemensa w Bawarii

Pierwszy wodorowy pociąg Siemensa w Bawarii

Siemens Mobility i Bayerische Regiobahn (BRB) podpisali umowę dot. wdrożenia pierwszego wodorowego pociągu Siemensa w Bawarii. Umowa jest kontynuacją listu intencyjnego podpisanego przez wszystkich uczestników w lipcu 2021 roku.

Dwuczłonowy zespół trakcyjny najnowszej generacji Mireo Plus H zostanie zaprezentowany publicznie wiosną 2022 roku. Pojazd napędzany wodorem będzie testowany między innymi na trasie Augsburg-Füssen, począwszy od połowy 2023 roku. Eksploatacja pilotażowa w sieci kolejowej Bayerische Regiobahn (BRB) jest planowana na 30 miesięcy. Oczekuje się, że pociąg zostanie oficjalnie wprowadzony do ruchu pasażerskiego od stycznia 2024 roku.

– Nasz Mireo Plus H to pojazd najnowszej generacji napędzany wodorem. Charakteryzuje się dużą mocą napędową, doskonałymi możliwościami przyspieszania i dużym zasięgiem działania. Dzięki niemu transport kolejowy stanie się szybszy, bardziej wydajny, przyjazny dla środowiska i wygodniejszy. Napęd wodorowy jest bezemisyjną, zaawansowaną formą napędu dla pociągów, która dekarbonizuje transport kolejowy i w znacznym stopniu przyczynia się do osiągnięcia naszych celów klimatycznych – powiedział Albrecht Neumann, CEO pionu taboru w Siemens Mobility GmbH.

– Zielony wodór staje się kluczowym filarem kompleksowej ochrony klimatu w obszarach transportu, przemysłu i energetyki. Jako minister gospodarki i energii cieszę się, że nasza bawarska strategia wodorowa może w coraz większym stopniu odnosić się do konkretnych kwestii. Pociąg ten jest ważną częścią tej strategii w kierunku „zwrotu w transporcie” z wykorzystaniem wodoru, dlatego też promujemy ten projekt. Jestem przekonany, że dzięki przyjaznym dla środowiska napędom wodorowym możemy znacznie ograniczyć emisję zanieczyszczeń w transporcie towarowym i kolejowym oraz przyczynić się do dekarbonizacji. Można również zmniejszyć jednostronną zależność od dostaw energii i rozpowszechnić ją w wielu regionach świata – powiedział Hubert Aiwanger, Minister gospodarki Bawarii.

– Jestem bardzo zadowolony, że już wkrótce będziemy mogli wprowadzić tę innowacyjną technologię w Bawarii i przetestować ją w regularnej eksploatacji. Ściśle współpracujemy z naszymi partnerami nad uruchomieniem tego projektu, ponieważ jesteśmy przekonani, że napęd wodorowy może również przyczynić się do rozwoju atrakcyjnego, a nawet neutralnego dla klimatu pasażerskiego transportu kolejowego. Naszym celem jest osiągnięcie tego celu najpóźniej do roku 2040. Wsparcie Bawarii dla projektu pilotażowego w wysokości kilku milionów euro jest więcej niż dobrą inwestycją – dodał Christian Bernreiter, Minister transportu Bawarii

– Bayerische Regiobahn postrzega siebie jako niezawodnego partnera w zakresie mobilności dla społeczeństwa Bawarii i chciałby dostarczać im dzień po dniu usługi przyjazne dla klimatu. Myślimy również o przyszłości i cieszymy się, że już dziś możemy pomóc w wytyczaniu kierunków rozwoju mobilności jutra. Niezależnie od wszystkich wysiłków związanych z projektem, z niecierpliwością czekamy na testy w naszej sieci kolejowej i na know-how, które zdobędziemy w zakresie wykorzystania technologii wodorowej w sektorze kolejowym. Wraz z Grupą Transdev, do której należymy, i całym naszym zespołem na miejscu, przygotujemy projekt w najlepszy możliwy sposób, aby zapewnić sprawne rozpoczęcie testów w przyszłym roku – zakończył Arnulf Schuchmann, Dyrektor Zarządzający Bayerische Regiobahn.

Pojazd napędzany wodorem jest opracowywany na podstawie platformy Mireo Plus firmy Siemens Mobility. Głównym elementem wodorowego napędu trakcyjnego są zamontowane na dachu ogniwa paliwowe. System obejmuje najnowszą generację podpodłogowych akumulatorów dostarczonych przez firmę Saft, specjalizującą się w produkcji akumulatorów. Pojazd zasilany wodorem stanowi adaptację udanej platformy pociągów regionalnych Mireo, która jest dostępna w wersji zasilanej z akumulatorów oraz z konwencjonalnym napędem elektrycznym.