Pierwszy przewóz nowymi wagonami intermodalnymi LOTOS Kolej

Pierwszy przewóz nowymi wagonami intermodalnymi LOTOS Kolej

22 nowe platformy do przewozów intermodalnych pomyślnie ukończyły swoje pierwsze zlecenie. 28 lipca dotarły do leżącego niedaleko granicy niemiecko-holenderskiej miasta Krefeld. To pierwsze z 324 wagonów zakupionych przez LOTOS Kolej w ramach projektu dofinansowanego ze środków unijnych.

Nowoczesne platformy intermodalne dotarły na bocznicę spółki LOTOS Kolej w Gdańsku 20 lipca i od razu rozpoczęły pracę dla klienta zewnętrznego, koordynującego od strony logistycznej przewóz kontenerów z Chin do Niemiec w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Pierwszy pociąg z nowymi wagonami-platformami to skład 600-metrowy o pojemności 88 TEU, który pokonał liczącą ponad 1 300 kilometrów trasę z Małaszewicz (zlokalizowanych przy granicy z Białorusią) do leżącego niedaleko granicy niemiecko-holenderskiej miasta Krefeld.

Podpisane w pierwszej połowie 2020 roku umowy w ramach dofinansowanego ze środków unijnych projektu „Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę LOTOS Kolej” dotyczą 324 wagonów-platform. Łączna wartość podpisanych umów to 191,5 mln PLN. Podlegają one dofinansowaniu ze środków UE w wysokości 65,1 mln PLN. Wartość całego Projektu „Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę LOTOS Kolej” wynosi około 214,7 mln PLN, z czego dofinansowanie ze środków UE wynosi 74,3 mln PLN.

– Dofinansowanie zakupu wagonów poprzez projekt „Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę LOTOS Kolej” wpisuje się w potrzeby rozwojowe spółki. Poprzez inwestycje w tabor, stajemy się konkurencyjni wobec przewoźników samochodowych. Wychodzimy również naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy chcą rozwijać przewozy intermodalne wraz z nami – powiedział Jaromir Falandysz, wiceprezes Zarządu LOTOS Kolej.

Na mocy umowy podpisanej przez spółkę LOTOS Kolej z bułgarskim producentem wagonów, firmą Kolowag AD, do czerwca 2022 roku dostarczonych zostanie 216 sztuk przegubowych wagonów o długości ładunkowej wynoszącej 80′, typu Sggrss. To sześcioosiowe wagony platformy oparte na trzech wózkach, przystosowane do przewozu kontenerów i nadwozi wymiennych. Wagony, których ładowność wynosi 108 ton, mają zezwolenie na dopuszczenie do użytkowania w całej Unii Europejskiej. W ramach podpisanych umów, spółka pozyska również 108 wagonów długości ładunkowej wynoszącej 40′, a także lokomotywę elektryczną.

– Powiększanie taboru LOTOS Kolej to nie tylko wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów spółek naszej grupy kapitałowej, ale również wzmocnienie oferty kierowanej do rynku. Jako jeden z największych przewoźników kolejowych w naszym kraju, spółka jeszcze bardziej stawia na rozwój i nowoczesność. Potwierdzeniem są właśnie inwestycje w transport intermodalny – podkreśla Paweł Jan Majewski, prezes Zarządu Grupy LOTOS.

Kolejowe przewozy intermodalne w Polsce mają przed sobą wielką przyszłość również dzięki projektom wspieranym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, w ramach których LOTOS Kolej zakupiła wagony-platformy. Nadrzędnym celem tej grupy projektów jest zwiększenie udziału transportu intermodalnego w ogólnych przewozach towarowych, poprzez częściowe przeniesienie ładunków na tory. Ma się to przyczynić do ograniczenia negatywnych skutków transportu drogowego, takich jak emisja zanieczyszczeń, a także do zmniejszenia liczby samochodów przewożących kontenery na drogach, a tym samym do zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.