Pierwsze jednostki RegioPanter kursują w Kraju Ołomunieckim

Pierwsze jednostki RegioPanter kursują w Kraju Ołomunieckim

Na nowo zelektryfikowanej linii z Ołomuńca przez Uničov do Šumperka zaczęły kursować pierwsze dwie jednostki RegioPanter. Do końca roku České dráhy przejmie w sumie cztery takie pojazdy, a w  styczniu dołączy do nich piąty.

Na tym jednak wymiana floty pojazdów w Kraju Ołomunieckim się nie kończy. W przyszłym roku i na początku 2024 r. w regionie zacznie działać 27 fabrycznie nowych trzyczłonowych RegioPanter serii 640.

Uroczysta prezentacja nowych jednostek RegioPanter odbyła się we wtorek, 20 grudnia 2022 r. na Dworcu Głównym w Ołomuńcu. W wydarzeniu, które obejmowało przejazd prezentacyjny do Šternberka, wziął również udział Minister Transportu Republiki Czeskiej, Martin Kupka.

Modernizacja linii między Ołomuńcem, Uničovem i Šumperkiem oraz nowe pociągi elektryczne zapewnią szybszą, wygodniejszą i bezpieczniejszą podróż dzięki wdrożeniu europejskiego systemu sygnalizacji ETCS. Chcemy kontynuować takie wsparcie dla regionalnego transportu kolejowego w innych miejscach, w których kolej pomaga zapewnić bardziej dostępne podróże do pracy, edukacji lub wypoczynku lub wycieczek – powiedział  minister transportu Martin Kupka.

W pierwszej fazie Koleje Czeskie wdrażają dwuwagonowe elektryczne jednostki RegioPanter i lokomotywy elektryczne serii 362 z klasycznym zestawem na linii 290. Jest to okres przejściowy do momentu wycofania z produkcji nowych trzyczłonowych jednostek RegioPanter dla Kraju Ołomunieckiego. 

Dzięki zakupowi prawie trzydziestu nowych pociągów RegioPanter region ołomuniecki zyska najnowocześniejszy regionalny transport kolejowy w kraju. Jednostki elektryczne zapewnią mieszkańcom regionu komfort podróżowania i maksymalny komfort. Są bez barier, mają wygodne siedzenia z dużą ilością miejsca na nogi, można w nich ładować małą elektronikę lub łączyć się z Wi-Fi – powiedział Jiří Ješeta, zastępca dyrektora generalnego ČD ds. transportu pasażerskiego. – Linia z Ołomuńca do Šumperku jest najnowocześniejszą, najszybszą i w pełni zelektryfikowaną linią regionalną, która od Nowego Roku będzie obsługiwana wyłącznie przez pociągi z europejskim systemem sygnalizacji ETCS, z prędkością do 160 km/h. Będzie to oznaczało skrócenie czasu podróży, zwłaszcza między Ołomuńcem a Uničovem. „Wierzymy, że przyciągnie to do pociągów pasażerów, którzy teraz korzystają na przykład z samochodu osobowego – dodał ešeta.

Pierwsza dostawa jednostek serii RegioPanter 640 spodziewana jest w kwietniu 2023 r., Pełne rozmieszczenie tych jednostek na trasie z Ołomuńca do Šumperku powinno zostać zakończone w czerwcu 2023 r. Obecnie, gdy oficjalna zmiana wejdzie w życie, wejdzie w życie bardziej dynamiczny i kompleksowy rozkład jazdy, który w pełni wykorzysta cechy zarówno zmodernizowanej infrastruktury kolejowej z najnowocześniejszą kontrolą pociągu ETCS, jak i charakterystyki dynamiczne nowych pojazdów kolejowych na tym odcinku. 

Dla regionu ołomunieckiego wysokiej jakości transport publiczny jest jednym z głównych priorytetów. Dlatego bardzo się cieszę, że linia kolejowa między Ołomuńcem a Šumperkiem będzie obsługiwana przez nowoczesne jednostki kolejowe. Życzę wszystkim pasażerom miłej podróży pociągiem i bezpiecznego dotarcia do celu – wspomniał Josef Suchánek, gubernator kraju ołomunieckiego.

Stopniowe dostawy nowych jednostek elektrycznych zapewnią eksploatację zarówno na nowo zmodernizowanej linii z Ołomuńca przez Uničov do Šumperku, stopniowo zastępując przestarzałe jednostki serii 460 i klasyczne pociągi lokomotywami elektrycznymi w całym regionie Ołomuńca.

W ramach kontraktu Koleje Czeskie zainwestują ponad 4 mld koron w zakup nowych pojazdów i fundamentalne zwiększenie komfortu podróżowania, kolejne ponad miliard koron trafi do bazy serwisowej. Elektryczne jednostki RegioPanter będą stopniowo wdrażane na regionalnych liniach w regionie w 2023 i 2024 roku.

Nowe elektryczne jednostki przeznaczone dla regionu ołomunieckiego są produkowane przez konsorcjum Škoda Transportation i Škoda Vagonka. Są to nowoczesne, klimatyzowane bezbarierowe, jednopiętrowe, trzywagonowe elektryczne zespoły komunikacji regionalnej o pojemności blisko 240 pasażerów na miejscach siedzących. Pociągi będą mogły osiągać maksymalną prędkość 160 km/h i będą wyposażone w najnowocześniejsze europejskie urządzenia bezpieczeństwa ETCS. Pasażerom zaoferowane zostanie jasne i przestronne, klimatyzowane wnętrze z ergonomicznie zaprojektowanymi fotelami z tekstylnym pokryciem, Połączenie Wi-Fi z Internetem lub gniazdka elektryczne 230 V do zasilania drobnej elektroniki. Węzeł sanitarny będzie systemem zamkniętym, więc będzie można z niego korzystać również na dworcu. Umożliwi swobodny dostęp osobom na wózkach inwalidzkich, a także zostanie wyposażony w składany blat do przewijania niemowląt.

Nowa generacja RegioPanters ma na celu przyciągnięcie większej liczby osób do transportu regionalnego. W regionie ołomunieckim dostępnych będzie 27 jednostek elektrycznych najnowszego typu 20Ev i nie mam wątpliwości, że staną się one atrakcyjną alternatywą dla mieszkańców regionu do podróży służbowych, naukowych lub rodzinnych. Transport kolejowy staje się coraz bardziej popularny, ale jeśli chcemy, aby tak było nadal, musimy zaoferować pasażerom nowoczesne środki transportu, które zapewnią zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo. I to jest dokładnie to, co reprezentują RegioPanthers, które zyskały popularność wśród pasażerów nie tylko w Czechach. Wierzę, że ten nowy typ również odniesie sukces i pomoże Ołomuńcowi zbudować nowoczesną sieć transportową, z której pasażerowie będą chętnie korzystać. Nowa generacja RegioPanters przeszła szereg innowacji, które czynią ją bardziej ekonomiczną, bezpieczniejszą i oferuje większą zdolność transportową – zaznaczył Tomáš Ignačák, prezes regionu CZ/SK Grupy Škoda, opisując nowe pojazdy.

Jednostki będą miały wystarczającą ilość miejsca do przewozu osób na wózkach inwalidzkich, schowki na bagaż, w tym uniwersalną przestrzeń do przechowywania wózków, rowerów czy szczególnie nieporęcznego bagażu podręcznego, a także zostaną wyposażone w nowoczesny system informacji audiowizualnej z monitorami LCD , który poinformuje pasażerów o przebiegu podróży, np. o stacji docelowej, kierunku jazdy, najbliższym przystanku, a także o sytuacjach awaryjnych na trasie. Drzwi wejściowe będą przesuwane i będą łatwo sterowane za pomocą przycisków. Drzwi zostaną zablokowane przed otwarciem podczas jazdy. Zamykanie i blokowanie ich przed otwarciem nastąpi przed ruszeniem pociągu. Niewidomi będą wtedy mogli używać specjalnego krótkofalówki, aby niewidomi kontrolowali drzwi wejściowe do pociągu.