Pasażerowie mogą już korzystać z przebudowanego dworca w Radymnie

Pasażerowie mogą już korzystać z przebudowanego dworca w Radymnie

Odnowiony z dbałością o historyczne detale, komfortowy, bezpieczny, dostępny i proekologiczny – taki jest dworzec w Radymnie po zakończonej przebudowie.  Prace rozpoczęły się jesienią 2019 roku. Łączny koszt zakończonej inwestycji to ponad 6 mln złotych brutto.

Modernizacja obiektu jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 i była dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przez półtora roku pochodzący z 1898 roku dworzec wraz z najbliższym otoczeniem przeszedł prawdziwą metamorfozę z poszanowaniem dla jego historycznego charakteru. Renowacji poddano elewacje budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Dzięki badaniom przywrócono im oryginalny kolor. Na wzór historycznej odtworzono też stolarkę okienną i drzwiową, a także poszycie dachowe wykonane z tzw. dachówki romańskiej. Uwagę przyciąga również semaforowo zawieszony zegar umieszczony na elewacji budynku od strony peronów.

–  Modernizacja dworca w Radymnie jest przykładem, że PKP SA jako inwestor realizujący Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 bardzo umiejętnie potrafi łączyć wartości historyczne tego typu obiektów z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. Dla mnie otwarcie dworca w Radymnie jest powodem do satysfakcji, ponieważ od początku obserwowałem jego modernizację – mówi Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.

– W niecały rok po zakończeniu budowy dworca w Sędziszowie Małopolskim pasażerowie mogą już korzystać z kolejnego obiektu będącego owocem Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, czyli przebudowanego dworca w Radymnie. Jestem przekonany, że ten historyczny obiekt, po zakończonej właśnie modernizacji sprosta wszelkim oczekiwaniom podróżnych – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– Dworzec w Radymnie to kolejny już budynek na kolejowej mapie Polski, który łączy w sobie historię i teraźniejszość. Obiekt odzyskał historyczny blask przy jednoczesnym zachowaniu współczesnych standardów związanych z ekologią, bezpieczeństwem i dostępnością. Koszt zakończonej inwestycji to ponad 6 mln złotych – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej. 

 – Dworzec w Radymnie jest doskonałym przykładem na to, że PKP S.A. prowadzi inwestycje nie tylko w dużych miastach, ale również mniejszych miejscowościach. Mamy nadzieje, że zmodernizowany obiekt będzie dobrze służył podróżnym oraz mieszkańcom. Kolejnym dworcem, który udostępnimy jeszcze w tym roku w województwie podkarpackim, będzie budynek na stacji Czarna Tarnowska – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

– Fundusze Unijne poprzez znaczne dofinansowanie różnego rodzaju projektów kolejowych przyczyniają się do poprawy oblicza polskiej kolei. Równolegle widać wpływ środków UE na poprawę wizerunku mniejszych miejscowości, w których obiekty infrastruktury kolejowej, niejednokrotnie o znaczeniu historycznym, często podkreślają wyjątkowy charakter zabudowy miejskiej. Takim przykładem jest otwierany dzisiaj dworzec w Radymnie, zmodernizowany dzięki środkom z POIiŚ  – mówi Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

We wnętrzu budynku najważniejszą przestrzenią z punktu widzenia podróżnych jest hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni, w sąsiedztwie którego zlokalizowano toalety, a także powierzchnię, na której w przyszłości będzie działać prowadzona przez samorząd lokalny instytucja społeczno-kulturalna. Wykończenie przestrzeni holu łączy w sobie elementy historyczne ze współczesnymi, co daje interesujący efekt wizualny. Oprócz ławek, gablot na rozkład jazdy, elektronicznych tablic przyjazdów i odjazdów pociągów, systemu informacji głosowej, szczególną uwagę zwraca odtworzona na wzór oryginalnej posadzka ceramiczna złożona z białych i czerwonych płytek układanych w karo z interesującym wzorem ornamentalnym na brzegach. Z kolei ściany pomalowano na kolor jasnego beżu, a w górnej ich części przywrócono obicie wykonane z desek.

W ramach przebudowy, poza poprawą wyglądu, zadbano również o komfort podróżnych, w tym w szczególności osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Na dworcu zlikwidowano bariery architektoniczne, a także wprowadzono szereg usprawnień, takich jak: ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a czy mapy dotykowe z planami dworca.

Dworzec w Radymnie stał się bardziej ekologiczny i bezpieczny. Zamontowano w nim nowe energooszczędne oświetlenie w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Natomiast w celu ograniczenia strat ciepła wykonano ocieplenie budynku od wewnątrz oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. W celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody zamontowane w budynku urządzenia i systemy będą nadzorowane przy pomocy systemu BMS (Building Management System). Z kolei poprzez montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – poprawie uległo bezpieczeństwo osób i mienia.

Metamorfozę przeszło również najbliższe otoczenie dworca. Na nowo wykonano nawierzchnię chodników i parkingu, na którym wyznaczono 23 miejsca postojowe, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami i jedno do postoju chwilowego. W sąsiedztwie elewacji wschodniej budynku  zamontowano stojaki rowerowe. Całość nowej aranżacji terenu dopełniają elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie, balustrady) oraz uporządkowane tereny zielone.

W ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie podkarpackim jest realizowanych łącznie sześć inwestycji. Dworzec w Radymnie jest drugą zakończoną, po oddanym do użytku w 2020 roku nowym obiekcie w Sędziszowie Małopolskim. Obecnie trwa inwestycja w Czarnej Tarnowskiej, a także opracowanie dokumentacji projektowej modernizacji dworców Rzeszów Główny i Stalowa Wola Rozwadów. Natomiast w przygotowaniu jest przebudowa obiektu w miejscowości Nisko.