Obecność wagonu gastronomicznego barowego lub restauracyjnego zależy od kategorii pociągu -napisał w odpowiedzi na interpelację poselską Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Wiceminister infrastruktury przypomniał, że zgodnie ze strategią produktową PKP Intercity pociągi najwyższej kategorii, czyli EIP i EIC, w swoim zestawieniu mają wagon restauracyjny z rozszerzoną ofertą gastronomiczną, w zestawieniach pociągów kategorii IC i TLK znajdują się wagony barowe, które mają ograniczoną ofertę oraz niższe ceny. W pociągach kategorii IC, które jadą powyżej 5h, spółka zapewnia usługę gastronomiczną z wózka mini-bar, świadczoną odcinkowo.
Docelowo spółka planuje uzupełnić braki w ofercie gastronomicznej usługą świadczoną za pośrednictwem maszyn vendingowych – dodał wiceminister.
Przypomnijmy, że kilka dni temu PKP Intercity unieważniło postępowanie na dostawę 30 automatów vendingowych do 15 wagonów osobowych typu Combo.
Andrzej Bittel tłumaczy, że w zakresie decyzji o ofercie gastronomicznej w poszczególnych produktach spółka bierze pod uwagę przede wszystkim średnią odległość, jaką pokonuje pasażer w kategorii pociągu (w EIP średnia podróż to ponad 1,5 razy więcej km niż w kategoriach IC/TLK), a co za tym idzie wymianę podróżnych. Pasażer na krótszych odcinkach nie wykazuje zainteresowania korzystaniem z pełnej usługi gastronomicznej.
Pasażerowie podróżujący pociągami kategorii IC/TLK wykazują dużo mniejsze zainteresowanie ofertą gastronomiczną, co znajduje odzwierciedlenie w przesyłanych przez dostawcę usługi raportach ze sprzedaży – podkreśla Bittel
Także badania marketingowe realizowane przez PKP Intercity wskazują, że większość pasażerów wybierając połączenie IC/TLK nie zamierza skorzystać z usługi gastronomicznej.
Z badań tych wynika, że pasażerowie przy wyborze pociągu jako środka transportu nie kierują się dostępnością usługi gastronomicznej na pokładzie pociągu – tłumaczy przedstawiciel resortu.
Dodajmy, że PKP Intercity ogłosiło nowe postępowanie na świadczenie usług gastronomicznych z wykorzystaniem infrastruktury gastronomicznej we wskazanych przez PKP Intercity pociągach kategorii EIP, EIC, EC, IC oraz TLK (z wyjątkiem tych pociągów kategorii IC/TLK, w których składzie nie ma wagonu gastronomicznego lub miejsca gastronomicznego) kursujących w ramach rozkładu jazdy.