Od 19 grudnia ruszy budowa łącznika pomiędzy podmiejską i dalekobieżną linią średnicową

Od 19 grudnia ruszy budowa łącznika pomiędzy podmiejską i dalekobieżną linią średnicową

Połączenie między liniami warszawskiej średnicy dalekobieżnej i podmiejskiej, to jeden z istotnych elementów przebudowy Warszawy Zachodniej. Nim to będzie możliwe pasażerów czekają spore utrudniania.

Na wysokości Warszawy Głównej wykonawca, firma Budimex rozpocznie budowę łącznika pomiędzy podmiejską linią średnicową a dalekobieżną linią średnicową. Spowoduje to zamknięcie jednego z torów podmiejski linii średnicowej .

Zamkniecie to związane jest z koniecznością wykonania zaplanowanych prac związanych z wykonywanie specjalnych ścian szczelnych, które posłużą do zabezpieczenia nasypu kolejowe w torze nr 1 linii średnicowej dalekobieżnej. Dzięki zabudowaniu konstrukcji muru oporowego będziemy mogli w dalszych etapach wykonać łącznik pomiędzy linią średnicową dalekobieżną a linią średnicową podmiejską – powiedziała Agnieszka Porządna-Lewandrowska, zastępca dyrektora projektu PKP PLK.

Jak podkreśliła, połączenie linii ułatwi planowanie i ruch pociągów w trakcie wykonywania inwestycji, a w przyszłości po zakończeniu prac, w przypadku wystąpienia utrudnień na linii średnicowej  zawsze będzie można przekierować ruch z linii podmiejskiej na dalekobieżną i odwrotnie.

Patryk Jaworski, kierownik budowy z firmy Budimex dodał, że , że od 11 grudnia ruszyła kolejna fazę inwestycji, a od 19 grudnia będzie wykonywana ściana oporowa w części wschodniej inwestycji.

Będzie to konstrukcja żelbetowa, która umożliwi zabudowę przejścia pomiędzy torami linii dalekobieżnej. Konstrukcja będzie zabezpieczała nasyp, ponieważ tor nr 2 (z Warszawy Centralnej do Zachodniej – przyp. red.) jest położony 5 metrów niżej niż tor nr 1 (z warszawy Zachodniej do Warszawy Centralnej – przyp. red.) i ten łącznik będzie wykonywany na przejściu pomiędzy tymi dwoma poziomami – tłumaczy.

Bezpieczeństwo i zakres prac wymagają strefy bezpieczeństwa. Dlatego ruch pociągów będzie zachowany, ale na jednym z dwóch torów linii podmiejskiej a ilość pociągów kursująca między Warszawą Zach. a Warszawą Wsch., przez Warszawę Śródmieście zmniejszy się o ponad 50%.

Pociągi będą poruszać się w systemie paczkowym, czyli cztery pociągi w kierunku Warszawy Wsch. oraz cztery do Warszawy Zach., z różnych kierunków aglomeracji warszawskiej a także wykorzystując część drugiego toru linii średnicowej podmiejskiej , na odcinku Warszawa Wsch. – Warszawa Stadion będzie uruchomione połączenie wahadłowe, tak aby dodatkowo zapewnić pasażerom możliwość skorzystania z drugiej linii metra – poinformował Krzysztof Grunke zastępca dyrektora Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym.

Przypomnijmy, że od poniedziałku  19 grudnia 2022 r. do niedzieli 8 stycznia 2023 r. będzie obowiązywał zmieniony rozkład jazdy pociągów Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa. Większość pociągów będzie kursować w relacji skróconej, a niektóre z nich zostaną odwołane.