ÖBB i Siemens Mobility zaprezentowały nowe pociągi Nightjet [GALERIA]

ÖBB i Siemens Mobility zaprezentowały nowe pociągi Nightjet [GALERIA]

Firmy ÖBB i Siemens Mobility zaprezentowały nową generację wagonów sypialnych i kuszetkowych Nightjet w Wiedniu. Nowe wagony zostały zaprojektowane optymalnie dopasowane do potrzeb klientów i zdobywają punkty dzięki nowoczesnemu designem, większym komfortem i zwiększoną prywatnością. Pierwsze pociągi mają być eksploatowane do końca lata 2023 roku na popularnych trasach z Austrii i Niemiec do Włoch. Pociągi będą rozpędzać się do 230 km/h.

– Pociągi nocne nabierają rozpędu w całej Europie, ponieważ stanowią przyjazną dla klimatu alternatywą dla lotów na krótkich dystansach. Dzięki nim podróżowanie do miast takich jak Rzym, Wenecja i Mediolan stanie się jeszcze łatwiejsze. Podróżując nocnym pociągiem przyczyniamy się także do znacznego zmniejszenia CO2 – Nightjet jest około 50 razy bardziej przyjazny dla klimatu niż samolot – powiedziała Leonore Gewessler, austriacka minister ds. klimatu.

– Nocny pociąg stał się uosobieniem zrównoważonego podróżowania, a nasz Nightjet jest synonimem nocnych pociągów w Europie. Dla naszych gości podróżnych coraz większe znaczenie ma komfort, nowoczesny design i więcej prywatności, dlatego ÖBB inwestuje w sumie w 33 całkowicie nowe pociągi Nightjet. Wnętrze Nightjetów nowej generacji zaoferuje gościom nowe wrażenia z podróży. Z tym pociągiem wkraczamy w nową erę nocnych podróży – powiedział prezes ÖBB Andreas Matthä.

– Wnosimy istotny wkład w uatrakcyjnienie podróży koleją oraz w realizację celów klimatycznych. Pociągi są wysoce innowacyjne: przez wiele lat będą stanowić światowy punkt odniesienia, a wyróżniają się komfortem dla podróżnych oraz trwałością i elastycznością. Szczególną atrakcją wnętrza są innowacyjne mini kabiny, które oferują podróżnym prywatną przestrzeń do odpoczynku. Nowo opracowane wózki, które są lekkie i umożliwiają komfortową i energooszczędną eksploatację przez cały cykl życia, zapewniają szczególnie cichą jazdę – powiedział Albrecht Neumann CEO pionu taboru Siemens Mobility.

Nightjet nowej generacji wdrożony w Europie

W sumie 33 Nightjety nowej generacji zostaną zbudowane w zakładach Siemens Mobility w Wiedniu. Pierwsze pociągi mają zostać wdrożone do końca lata 2023 roku na potrzeby podróży do Włoch – na trasach z Wiednia i Monachium do Rzymu, Wenecji i Mediolanu. Do roku 2025 w Austrii, Niemczech, Włoszech, Szwajcarii i Holandii zostaną wdrożone 33 Nightjety nowej generacji, które zastąpią większość istniejących pociągów.

Nowy komfort nocnych podróży pociągiem

Siedmiowagonowe Nightjety nowej generacji składają się z wagonu sterowniczego, wielofunkcyjnego, trzech wagonów kuszetkowych i dwóch wagonów sypialnych. Maksymalna pojemność jednego pociągu wynosi 254 pasażerów. Układ przestrzenny łączy w sobie najnowocześniejszy design z większym komfortem i przestrzenią. Dzięki zmniejszeniu liczby miejsc (przedział dwuosobowy w wagonach sypialnych; przedział czteroosobowy w wagonach kuszetkowych) oraz nowatorskim mini kabinom dla osób podróżujących samodzielnie ÖBB może spełnić życzenia gości dotyczące większej prywatności.

Podróżowanie w wagonach sypialnych jest jeszcze bardziej komfortowe, ponieważ wszystkie przedziały mają własne toalety i prysznice. Dodatkowo stałe łóżka zwiększają komfort snu i sprawiają, że pasażerowie docierają do celu wypoczęci. Co więcej, przytulne miejsca do siedzenia pozwalają pasażerom na relaks i np. pracę, czytanie lub jedzenie podczas podróży.

W nowych mini kabinach – indywidualnych pomieszczeniach sypialnych w wagonach kuszetkowych – w kompaktowej przestrzeni znajduje się wszystko, co jest potrzebne do niezakłóconej nocnej podróży: schowek, ruchomy składany stolik śniadaniowy ze zintegrowanym lustrem, wieszaki na płaszcze, lampka do czytania i schowki na bagaż.

W przyszłości wagony będą oferować także nowe i ulepszone możliwości transportowe: sześć miejsc dla rowerów dla wszystkich miłośników jazdy na rowerze oraz więcej miejsca na bagaż i sprzęt narciarski lub snowboardowy. Aby zapewnić podróż bez barier, każdy nowy Nightjet będzie miał nowoczesny przedział kuszetkowy przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także łazienkę, do której będzie można dostać się poprzez wejście niskopodłogowe.

Innowacje techniczne i funkcje

Podróżni mogą oczekiwać licznych innowacji technicznych. Do nowości na pokładzie należy bezpłatny dostęp do Wi-Fi, który wcześniej był ograniczony do Railjetów i komfortowych kuszetek w Nightjetach. Teraz będzie dostępne dla wszystkich pasażerów w nowej generacji pociągów nocnych Nightjet. Kto chce umilić sobie czas do przyjazdu, może skorzystać z pokładowego portalu ÖBB Railnet i surfować po Internecie, oglądać filmy i programy oraz przeglądać ofertę bezpłatnych czasopism i gazet.

We wszystkich wagonach zintegrowano nowoczesny system informacji pasażerskiej, dzięki któremu podróżni są na bieżąco informowani o przebiegu podróży. Oprócz konwencjonalnych gniazdek elektrycznych, nowy Nightjet posiada również możliwości ładowania różnych urządzeń elektronicznych poprzez stacje ładowania USB i indukcyjnego. Nowe szyby, które przepuszczają sygnał komórkowy, poprawiają funkcjonowanie sieci i zapewniają bardziej stabilny odbiór telefonów komórkowych. W przedziałach znajduje się również panel sterowania z różnymi wygodnymi funkcjami, takimi jak sterowanie oświetleniem czy przycisk do wezwania obsługi przez personel pokładowy. Dodatkowo przedziały wyposażone są w elektroniczny system dostępu wykorzystujący karty NFC, a wszystkie wagony posiadają monitoring wizyjny, dzięki któremu pasażerowie mogą czuć się jeszcze bezpieczniej.