W niedzielę, 11 grudnia 2022 r. wchodzi w życie nowy roczny rozkład jazdy 2022/23. Oznacza to, że zmiany wprowadzane w tym dniu wynikać będą nie tylko z prowadzonych robót torowych, ale również z modyfikacji oferty przewozowej na kolejny rok przez przewoźników i organizatorów przewozów.
Większa częstotliwość pociągów SKA1 do Wieliczki
Na trasie SKA1 na odcinku Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia od 11 grudnia 2022 r. w porannym i popołudniowym szczycie zwiększona zostanie częstotliwość kursowania pociągów.
Z Wieliczki Rynek-Kopalnia w kierunku stacji Kraków Główny i Kraków Lotnisko w godzinach 5:10 – 10:11 oraz 14:10 – 19:09 pociągi będą odjeżdżać co 30 minut. W kierunku przeciwnym tj. z Krakowa Głównego w stronę Wieliczki odjazdy z taką samą częstotliwością będą realizowane w godzinach 6:38 – 9:38 oraz 13:37 – 19:40. W pozostałych godzinach pociągi na odcinku Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia będą kursować co godzinę.
Z kolei na odcinku Kraków Główny – Kraków Lotnisko zwiększona do 30 minut częstotliwość kursów podobnie jak w dotychczas obowiązującym rozkładzie jazdy zaplanowana jest w godzinach 5:36 – 17:36 z Krakowa Głównego w kierunku stacji Kraków Lotnisko oraz 6:17 – 18:17 ze stacji Kraków Lotnisko w kierunku Krakowa Głównego.
Powrót sezonowych pociągów do Zakopanego oraz Popradu
Jak co roku w sezonie zimowym z myślą o turystach rozszerzamy naszą ofertę przewozową o dodatkowe pociągi:
- „LUXTORPEDA” z Krakowa Głównego do Zakopanego – kursujący od 26 grudnia do 26 lutego we soboty i niedziele oraz 6 stycznia,
- „BELIANSKY EXPRESS” z Muszyny do Popradu-Tatry – kursujący od 26 grudnia do 26 lutego we soboty i niedziele.
Jednocześnie przypominamy, że w dalszym ciągu ze względu na kompleksową przebudowę stacji Zakopane pociągi kończą bieg na peronach tymczasowych zlokalizowany na zakopiańskiej Spyrkówce (około 1400 metrów na północ od dworca).
Dodatkowe kursy w ramach trasy SKA3
W ramach oferty SKA3 na odcinku Kraków Główny – Tarnów pojawi się dodatkowy kurs z Tarnowa ok. godziny 17:00 zwiększający częstotliwość kursów odwozowych w popołudniowym szczycie.
Ponadto po raz pierwszy w rozkładzie jazdy pojawią się dodatkowe dwie pary pociągów na odcinku Kraków Nowa Huta – Kraków Główny, które zapewnią dowozy i odwozy do zakładów pracujących w systemie zmianowym. Część z pociągów będzie kursować jako bezpośrednie kursy z i do Tarnowa. Pozostałe będą zaś dogodnie skomunikowane na stacji Kraków Główny.
Szczegóły dotyczące kursowania pociągów dostępne są w tabeli dla trasy SKA3.
Nowy przystanek na trasie SKA2 – Zator Park Rozrywki
Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy udostępniony dla podróżnych zostanie nowy przystanek Zator Park Rozrywki, zlokalizowany w pobliżu Parku Rozrywki Energylandia. Na przystanku zatrzymają się wszystkie pociągi Kolei Małopolskich w relacji do i z Przeciszowa. Jednocześnie, zachowana zostaje obsługa przystanku Zator, położonego bliżej centrum miejscowości.
Zakończenie kluczowych prac na stacjach Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów
Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy zakończone zostaną najistotniejsze prace modernizacyjne na stacjach Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów oraz na liniach kolejowych łączące obie te stacje. Wskutek tego zmianie ulegną perony, z których będzie odbywać się obsługa podróżnych. Na stacji Kraków Płaszów co do zasady pociągi w kierunku Tarnowa i Wieliczki będą odjeżdżać z peronu 2, natomiast w kierunku stacji Kraków Główny z peronu 3. Na przystanku osobowym Kraków Prokocim pociągi do Tarnowa i Wieliczki będą zatrzymywać się przy peronie 1, natomiast wszystkie pociągi w kierunku centrum Krakowa przy peronie 2. Na stacji Kraków Bieżanów po otwarciu peronu 2 zlokalizowanego przy budynku dworca będą zatrzymywać się pociągi w kierunku stacji Tarnów.
Przypominamy, że właściwe perony na każdej stacji i przystanku są wskazane na plakatach stacyjnych. Ponadto prosimy o zwracanie uwagi na komunikaty megafonowe i zapowiedzi bezpośrednio przed przyjazdem danego pociągu.
Prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 93 – przerwy w ruchu na odci. Trzebinia – Chrzanów – Oświęcim
Kontynuowana będzie całkowita przerwa w ruchu pociągów na odcinku Trzebinia – Chrzanów z uwagi na przebudowę zabytkowych wiaduktów. W zamian za pociągi uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. Zakończenie tych prac przewidziane jest na koniec marca 2023 r.
Ponadto ze względu na realizację prac modernizacyjnych na stacji Oświęcim w dniach 11, 17 i 18 grudnia oraz w soboty i niedziele od 14 stycznia do 11 marca, za wszystkie pociągi uruchamiane przez Koleje Małopolskie zostanie uruchomiona komunikacja zastępcza w dłuższej relacji – pomiędzy Trzebinią a Oświęcimiem.
Jednocześnie dla ujednolicenia miejsc zatrzymania zastępczej komunikacji autobusowej (ZKA) dla obu przewoźników regionalnych, skorygowane zostaną lokalizacje przystanków ZKA w Trzebini oraz Gorzowie Chrzanowskim. Od 11 grudnia 2022 r. autobusy będą zatrzymywać się:
- w Trzebini – na dworcu autobusowym „Trzebinia PKP” (ul. Dworcowa) – ok. 200 metrów od dworca kolejowego,
- w Gorzowie Chrzanowskim – na placu przed budynkiem dworca kolejowego (ul. Nowowiejska).