Nowe wiadukty kolejowe zapewnią przewozy ropy i siarki w stronę Kostrzyna

Nowe wiadukty kolejowe zapewnią przewozy ropy i siarki w stronę Kostrzyna

Pociągi towarowe sprawnie i bezpiecznie pojadą nowymi wiaduktami kolejowymi na trasie Barnówko – Kostrzyn. Zapewniona będzie dobra obsługa punktu przeładunkowego ropy i siarki PGNiG w Barnówku. Na przebudowę obiektów w okolicy miejscowości Cychry (woj. zachodniopomorskie) i Dąbroszyna (woj. lubuskie) PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ponad 9,5 mln zł z własnych środków.  

Inwestycja PLK zapewni płynne i bezpieczne przewozy ropy naftowej i siarki trasą z ekspedytu PGNiG (magazynu i punktu przeładunkowego) w Barnówku do Kostrzyna i dalej na sieć kolejową. Miesięcznie linią jeździ ok. 70 pociągów towarowych.

–  Prace na sieci kolejowej obejmują linie o ruchu pasażerskim i towarowym, ale pamiętamy także o trasach, na których kluczowy jest transport towarów. Budowa nowych wiaduktów na linii Barnówko – Kostrzyn zapewni jeszcze lepsze warunki dla dalszego wykorzystania kolei w przewozie towarów – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W miejscu starych wiaduktów kolejowych w okolicy Dąbroszyna i Cychrów powstają nowe obiekty. Stalowo-drewniane elementy i ceglane przyczółki zastąpią mocniejsze, żelbetowe konstrukcje. Z użyciem ciężkiego sprzętu umacniane są nasypy. Montowane jest zbrojenie pod nowe podpory. Na przebudowanych obiektach ułożony będzie nowy tor. Po pracach pod wiaduktami odtworzona zostanie jezdnia. Przeprawa w Dąbroszynie, nad drogą wojewódzką łączącą Nowiny i Goraj, ma ponad 7 m długości i przeszło 4 m wysokości. Wiadukt w Cychrach – długi na 6 m i wysoki na ok. 4 m – przebiega nad drogą gruntową. 

Wiadukty powstały w 1882 r. Przebudowa prowadzona jest w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków. W ramach prac nową nawierzchnię zyskają trzy przejazdy kolejowo-drogowe: w Barnówku, Dębnie i Cychrach. Poprawi to poziom bezpieczeństwa zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują prace za ponad 9,5 mln zł ze środków własnych spółki. Pociągi z ładunkami pojadą przebudowanymi obiektami w listopadzie, po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń.

Inwestycja PLK na trasie Barnówko – Kostrzyn to jedno z przedsięwzięć realizowanych w celu lepszej obsługi kolejowego transportu towarowego. W ostatnich tygodniach transport kolejowy zyskał nowe możliwości w woj. podlaskim. Pociągi towarowe obsługują stację Sokoły.