Niewielkie przyspieszenie między Warszawą a Poznaniem

Niewielkie przyspieszenie między Warszawą a Poznaniem

Ponad 5 lat modernizacji i tylko o 3 minuty przyspieszą pociągi łączące Warszawę z Poznaniem. Powody tak małego zysku czasowego tłumaczy biuro prasowe PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przypomnijmy, że remont linii kolejowej z Poznania do Warszawy trwa od wielu lat. W międzyczasie zmienił się zarówno kosztorys inwestycji, jak i jej harmonogram.

W uzasadnieniu celowości modernizacji wskazywano, że czas jazdy pociągów relacji Warszawa – Poznań skróci się do poziomu 2 godz. i 20 min. Zgodnie z rozkładami jazdy z 2014 i 2015 r. wynosił on odpowiednio 2 godz. i 39 min. oraz 2 godz. i 28 min.

Na początku kwietnia Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury poinformował, że od czerwcowej korekty rozkładu
jazdy najszybszy czas przejazdu pociągu w relacji Poznań – Warszawa wyniesie około 2 godz. 32 min., choć jak wówczas zaznaczył prace na korektą cały czas trwają.

Niestety zgodnie z opublikowanym rozkładem, który będzie obowiązywał od niedzieli 11 czerwca 2023 r. najszybsze połączenie wyniesie 2 godz. i 48 min. Dlaczego tak gigantyczna inwestycja przeniesie od wakacyjnej korekty jedynie tylko 3-minutowy zysk w czasie podróży?

Wpływ na czas przejazdu między Warszawą a Poznaniem mają realizowane inwestycje na stacjach Warszawa Zachodnia, Ożarów Mazowiecki oraz budowa dodatkowych przystanków na wielkopolskim odcinku w Słupcy i Patrzykowie – tłumaczą PKP Polskie Linie Kolejowe.

Jak czytamy w stanowisku zarządcy infrastruktury, jeszcze w tym roku planowane jest skrócenie czasu przejazdu po zakończeniu najważniejszych robót w Kutnie i Ożarowie Mazowieckim. Zakończona będzie wtedy modernizacja odcinka Poznań — Warszawa Zachodnia.

Niedotrzymanie deklarowanego terminu skrócenia czasu przejazdu wynika z ujawnienia olbrzymiej liczby niewybuchów, ponad 800 sztuk różnego rodzaju pocisków z czasów II wojny światowej, w okolicach Ożarowa Mazowieckiego przy prowadzonych pracach. Skala problemu ma wpływ na opóźnienie robót, które miały się skończyć w maju – informuje biuro prasowe PKP PLK.

Co ciekawe wpływ na czas przejazdu pociągów na linii Warszawa — Poznań ma utrzymanie w miarę możliwości stałych godzin przyjazdów i odjazdów pociągów.

Dla zapewnienia sprawnych połączeń, o stałych godzinach, w danym cyklu rozkładu jazdy, czas przejazdu uwzględnia wszystkie ograniczenia w ruchu, które wynikają między innymi z wykonywanych inwestycji. Po wykonaniu prac i wyeliminowaniu ograniczenia w trakcie trwania cyklu RJ, nie zmieniany jest czas przejazdu. Kilkukrotne zmiany godzin odjazdów i przyjazdów pociągów, w trakcie cyklu RJ, mogłyby wprowadzić podróżnych w błąd – podkreślają PKP Polskie Linie Kolejowe.

Łączny koszt robót razem z kosztami nadzoru nad inwestycją oraz umową na informacje i promocję projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz” szacuje się na około
2,3 mld zł.