Niederbarnimer Eisenbahn zamawia 31 pojazdów zasilanych bateriami od Siemens Mobility

Niederbarnimer Eisenbahn zamawia 31 pojazdów zasilanych bateriami od Siemens Mobility

Niederbarnimer Eisenbahn (NEB), który na początku czerwca 2021 r. ponownie wygrał kontrakt na obsługę sieci połączeń, zamówił 31 dwuwagonowych, zasilanych bateryjnie zespoły trakcyjne Mireo Plus B od Siemens Mobility. Dzięki temu zakupowi  Obszar metropolitalny Berlina i Brandenburgii otrzyma pod koniec 2024 r. pierwsze bezemisyjne pojazdy regionalne napędzane energią elektryczną z akumulatorów oraz ulepszony i rozszerzony rozkład jazdy.

W ogólnoeuropejskim przetargu na obsługę sieci kolejowej we Wschodniej Brandenburgii kraje związkowe Berlin i Brandenburgia, które są odpowiedzialne za planowanie i finansowanie regionalnych pasażerskich połączeń kolejowych w regionie VBB, wyraźnie postawiły na alternatywne napędy i zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska. Obecnie na trasach tej sieci kursują pojazdy napędzane silnikami diesla. Dzięki przejściu na pojazdy Mireo Plus B z napędem akumulatorowym, roczne zużycie oleju napędowego w sieci Wschodniej Brandenburgii zostanie zredukowane o około 4,4 mln litrów. Ponadto nowe pojazdy całkowicie wyeliminują lokalną emisję CO2 i w zależności od struktury energii elektrycznej zmniejszą emisję ponadregionalną o ok. 11 500 ton rocznie. Jednocześnie znacznie zmniejszy się emisja drobnych pyłów.

– Zastosowanie przyjaznych dla środowiska systemów napędowych w transporcie publicznym stanowi kamień milowy w transformacji technicznej dokonującej się w sektorze kolejowym. Jako pierwszy akumulatorowo-elektryczny zespół trakcyjny w sieci VBB, Mireo Plus B zapewnia rzeczywistą wartość dodaną w zakresie kompatybilności klimatycznej i ekonomiczności w porównaniu z obecnie eksploatowanymi pojazdami z silnikami spalinowymi. Ten trend w kierunku pociągów elektrycznych, wraz z jeszcze bardziej atrakcyjną ofertą usług, będzie kontynuowany i będzie stanowił dalszy impuls do transformacji transportu – powiedział Guido Beermann, minister transportu kraju związkowego Brandenburgia.

Pojazd akumulatorowo-hybrydowy czerpie energię z sieci trakcyjnej. Na niezelektryfikowanych odcinkach tras zasilanie pojazdu zapewniają akumulatory litowe-jonowe – wcześniej naładowane na odcinkach zelektryfikowanych. Do zasilania pociągu wykorzystywana jest również energia odzyskana podczas hamowania. Dwuczłonowy pojazd ma zasięg ponad 90 kilometrów na zasilaniu akumulatorowo-elektrycznym.

– Nowe pociągi zamówione do obsługi połączeń regionalnych przyczynią się w podwójny sposób do ochrony środowiska: Będzie więcej połączeń kolejowych i jednocześnie mniejsza emisja spalin. Dzięki większej przestrzeni, lepszemu wyposażeniu i funkcjonalności oraz większej częstotliwości kursowania, pociągi regionalne będą coraz bardziej atrakcyjne dla codziennych dojazdów do pracy i staną się prawdziwą alternatywą dla prywatnych samochodów – powiedział Regine Günther, senator ds. środowiska, transportu i ochrony klimatu, kraj związkowy Berlin.

Więcej usług i komfortu dla pasażerów

Nowe pojazdy zapewnią dodatkowe usługi zorientowane na pasażerów, zarówno pod względem wyposażenia, jak i standardów obsługi. Pojazdy wyposażone są w troje drzwi po każdej stronie, dzięki czemu pasażerowie na wózkach inwalidzkich lub z wózkami dziecięcymi mogą łatwiej wsiadać i wysiadać, nawet na niższych peronach. Troje drzwi po każdej stronie zespołu trakcyjnego oraz nowy system nawigacji w pociągu gwarantuje, że przesiadki na stacjach są szybkie, nieskomplikowane, a przede wszystkim pozbawione barier.

Dzięki nowym pojazdom pasażerowie będą mieli do dyspozycji co najmniej 128 miejsc siedzących oraz dwanaście miejsc dla rowerów, wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. Dwa lub więcej składów pojazdów może być sprzęganych i eksploatowanych w trakcji wielokrotnej, aby zapewnić dodatkową liczbę miejsc siedzących.

Wraz z powstaniem nowej sieci połączeń Wschodniej Brandenburgii na niektórych liniach zostanie zwiększona oferta rozkładowa, a kraje związkowe zamówiły więcej niż w przeszłości podwójnych składów pociągów, które mają być eksploatowane na intensywnie użytkowanych liniach. Mireo Plus B ma więcej miejsc siedzących niż wymagano pierwotnie w przetargu.

W przyszłości pasażerowie będą mieli również bezpłatny dostęp do WiFi, system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym oraz specjalnie wydzieloną strefę rodzinną. W obu członach rozmieszczono równomiernie około 60 gniazdek elektrycznych, a także porty ładowania USB oraz miejsca do ładowania indukcyjnego.

– Dzięki Mireo Plus B od Siemensa mamy wysokowydajny i innowacyjny pojazd pod względem osiągów, zasięgu i wyposażenia, który szczególnie nadaje się do częściowo zelektryfikowanych linii regionalnych sieci wschodniej Brandenburgii. Dzięki naszemu dążeniu do innowacji i wyposażeniu dostosowanemu do potrzeb naszych pasażerów wzmacniamy przyjazny dla klimatu regionalny transport kolejowy i łączymy cele ochrony klimatu z wymogami transformacji transportowej – dodał Detlef Bröcker, Dyrektor Zarządzający, Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

Nowe standardy

Siemens Mobility ustanawia nowe standardy w zakresie integralności środowiskowej dzięki Mireo Plus B. Już na etapie projektowania ustalono ważne kryteria dotyczące m.in. materiałów, projektu konstrukcyjnego i redukcji masy, aby zapewnić produkt przyjazny dla środowiska. Ponadto zminimalizowano liczbę komponentów pojazdu, materiałów i części zużywających się, jak również opakowanie produktu, a także wyeliminowano trwałe połączenia między częściami, aby zapewnić maksymalną możliwość recyklingu. W rezultacie duże sekcje główne i elementy wykończeniowe, takie jak poszycie, wózki czy szyby, mogą być prawie całkowicie oddzielone od części nieprzydatnych i poddane recyklingowi.

Zamówienie obejmuje również umowę na serwis i dostawę części zamiennych przez dwanaście lat do 2036 roku. Siemens Mobility zapewni dostępność pociągów przez cały okres obowiązywania umowy. Częścią tej umowy serwisowej jest nie tylko zorganizowanie wykonania wszystkich niezbędnych czynności utrzymaniowych, ale również ciągłe rozwijanie czynności utrzymaniowych, dostosowanych do specyfiki eksploatacji pojazdów u danego użytkowania.

– Zrównoważony rozwój jest bardzo wysokim priorytetem dla Siemens Mobility, dlatego tak bardzo cieszymy się z drugiego zamówienia na nasz zasilany bateryjnie Mireo Plus B. Nasz Mireo jest naprawdę popularny zarówno wśród klientów, jak i pasażerów. Sprzedaliśmy już ponad 240 pociągów z tej udanej serii. Ten najnowocześniejszy pociąg zapewnia pasażerom komfort i wygodę, niezawodność i dostępność oraz ochronę klimatu. Dzięki zastosowaniu akumulatorów, pociągi mogą kursować po niezelektryfikowanych liniach kolejowych, zastępując pociągi napędzane silnikami diesla i wnosząc znaczący wkład w redukcję emisji CO2 – Dr Elmar Zeiler, szef działu Mass Transit i Pociągów Regionalnych w Siemens Mobility

Trasy

Pociągi bateryjno-elektryczne będą kursować na następujących liniach:

  • RB12 Berlin Ostkreuz – Oranienburg – Templin Stadt
  • RB25 Berlin Ostkreuz – Werneuchen
  • RB26 Berlin-Lichtenberg – Müncheberg (co drugi pociąg od poniedziałku do piątku)
  • RB35 Fürstenwalde (Sprewa) – Bad Saarow
  • RB36 Frankfurt (Oder) – Beeskow – Königs Wusterhausen
  • RB54 Rheinsberg (Mark) – Löwenberg (Mark) (- Berlin Ostkreuz)
  • RB60 Eberswalde – Wriezen – Frankfurt (Oder)
  • RB61 Schwedt (Oder) – Angermünde
  • RB62 Angermünde – Prenzlau
  • RB63 Eberswalde – Joachimsthal (- Berlin Hbf.)