Nevomo wybuduje na Podkarpaciu tor do testowania technologii magrail

Nevomo wybuduje na Podkarpaciu tor do testowania technologii magrail

Nevomo, firma opracowująca technologię magrail zawarła umowę ze spółką Ciech Sarzyna na udostępnienie terenu, na którym zostanie wybudowany najdłuższy w Europie pełnoskalowy tor do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej. Prace rozpoczną się jeszcze latem 2021.

Ciech Sarzyna udostępni spółce Nevomo teren – z torem kolejowym i sąsiadującą z nim infrastrukturę, oraz m.in. budynek biurowy i magazyn – znajdujący się na terenie gminy Nowa Sarzyna, na Podkarpaciu. Powstanie tam tor o długości 750 m, na którym będą testowane pojazdy z układem napędu liniowego oraz lewitacji pasywnej, a także systemy energoelektroniczne do zasilania i sterowania wielosegmentowym silnikiem liniowym. Prace rozpoczną się latem 2021 roku.

– Budowa toru testowego w skali 1:1 na terenie udostępnionym przez spółkę CiechSarzyna to kolejny kamień milowy w rozwoju technologii magrail. Pomyślne przeprowadzenie tych testów otwiera drogę do pilotażowych wdrożeń technologii, które planowane są na lata 2022–2024. Oczekuje się, że już w 2025 roku technologia magrail będzie od strony technicznej w pełni gotowa do wprowadzenia na rynek. Podkarpacie to prężny ośrodek zaawansowanych technologii, m.in. dla transportu lotniczego, z dostępem do wysoko wykwalifikowanej kadry i zrozumieniem dla proinnowacyjnych inicjatyw – mówi Paweł Radziszewski, członek zarządu Nevomo.

Zaletą technologii magrail, korzystającej z koncepcji hyperloop (systemu magnetycznej kolei próżniowej) jest możliwość integracji z istniejącą infrastrukturą kolejową bez konieczności wprowadzania zmian w taborze kolejowym.

– Ciech wspiera innowacyjne rozwiązania odpowiadające na wyzwania otaczającego nas świata. Współpraca z Nevomo wpisuje się w filozofię naszego działania, w myśl której nowoczesny i otwarty na współpracę biznes jest źródłem pozytywnych zmian dla milionów ludzi na świecie. Cieszę się, że dołożymy niewielką cegiełkę do zbudowania prawdziwie rewolucyjnej technologii w transporcie publicznym – mówi Wojciech Babski, prezes zarządu Ciech Sarzyna.

Projekt toru współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Szybka Ścieżka.