Modernizacja wiaduktów i mostów kolejowych z dofinansowaniem z UE

Modernizacja wiaduktów i mostów kolejowych z dofinansowaniem z UE

Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umowę na dofinansowanie projektu kolejowego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.  Całkowity koszt projektu pn. „Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych – etap II” to 136 437 360,54 zł z czego ponad 94 mln zł to kwota dofinansowania.

Inwestycja, której dotyczy projekt poprawi stan techniczny obiektów inżynieryjnych na Dolnym Śląsku i Podkarpaciu.

– Podpisana przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe umowa o dofinansowanie ze środków unijnych budowy i przebudowy tak ważnych obiektów inżynieryjnych, jakimi są mosty i wiadukty, to kolejny krok w trwającej obecnie największej w historii modernizacji polskiej kolei. Przy wsparciu środków europejskich budujemy komfortową, bezpieczną i przewidywalną polską kolej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Na naszych oczach dokonuje się radykalna zmiana oblicza kolei – w dużej mierze ze wsparciem funduszy unijnych. Inwestycje w tabor, linie kolejowe i właśnie obiekty kolejowe sprawiają, że transport szynowy w Polsce jest coraz bardziej komfortowy i atrakcyjny. Polska od lat efektywnie realizuje inwestycje kolejowe dofinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa. Zmiany na kolei zwiększają konkurencyjności i atrakcyjności transportu kolejowego, co sprzyja poprawie bezpieczeństwa oraz spójności wewnętrznej kraju – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.

Lepsze koleje na Dolnym Śląsku i Podkarpaciu dzięki POIiŚ

W ramach inwestycji PKP PLK do końca 2023 r. zmodernizuje dwa mosty i przebuduje jeden wiadukt na linii kolejowej 286 oraz wybuduje nowy most na linii kolejowej 91. Realizacja projektu obejmie tereny województw dolnośląskiego (obiekty inżynieryjne na linii nr 286 znajdują się w Kłodzku) i podkarpackiego (obiekt inżynieryjny na linii nr 91 jest w Przemyślu). Dzięki inwestycji znikną ograniczenia prędkości i poprawi się spójność między regionami kraju. To kolejny krok w kierunku zwiększenia konkurencyjności transportu kolejowego.

– Efektywnie wykorzystujemy środki unijne, m.in. z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przebudowa mostów kolejowych i wiaduktów jest ważna dla sprawnych i bezpiecznych podróży oraz transportu towarów. Inwestycje, realizowane przez Polskie Linie Kolejowe przy wsparciu środków unijnych zwiększają atrakcyjność podróży pociągiem oraz konkurencyjność kolei jako najbardziej ekologicznego transportu – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Projekty kolejowe, realizowane lub zrealizowane w tym roku w Polsce dzięki dofinansowaniu w ramach funduszy unijnych szczególnie cieszą w kontekście Europejskiego Roku Kolei.

– Kolej to przede wszystkim dynamiczny rozwój, który nie byłby możliwy bez udziału funduszy unijnych. W mijającej perspektywie finansowej 2014-2020 na inwestycje w sektorze kolejowym beneficjenci otrzymali z EU ponad 37 mld złotych. Jak pokazały tegoroczne targi TRAKO, szeroko rozumiana branża kolejowa szykuje się do skoku w nowoczesność, w czym pomogą środki unijne przewidziane w perspektywie 2021-2027. W tym rozdaniu Komisja Europejska jeszcze przychylniej patrzy na projekty kolejowe jako wpisujące się w cele klimatyczne – mówi Joanna Lech p.o. Dyrektora CUPT.

Numer i nazwa projektu: POIS.05.02.00-00-0047/21

Całkowity koszt projektu: 136 437 360,54 PLN

Wydatki kwalifikowane: 110 624 683,36 PLN

Kwota dofinansowania: 94 030 980, 85 PLN