Mieszkańcy Żar i Żagania z bezpośrednim połączeniem z Warszawą

Mieszkańcy Żar i Żagania z bezpośrednim połączeniem z Warszawą

Poseł Anita Kucharska-Dziedzic z grupy innych posłów skierowała interpelację do ministra infrastruktury w sprawie skomunikowania kolejowego mieszkańców powiatów żarskiego i żagańskiego z Warszawą. Jak dowiadujemy się z odpowiedzi Ministerstwa, wraz z nowym rozkładem połączenie do stolicy zapewni pociąg IC „Hetman”.

Jak czytamy w interpelacji poseł Kucharskiej-Dziedzic, pociąg PKP Intercity na odcinku z Żar i Żagania do Wrocławia nie cieszył się zbytnią frekwencją z powodu dublowania go z pociągiem  Kolei Dolnośląskich, który odjeżdżał 20 minut wcześniej.

– Co więcej, pociąg często nie kursował, ponieważ zawodziła trakcja spalinowa. W związku z tym każda awaria powodowała wprowadzenie autobusowej komunikacji zastępczej, co skutecznie zniechęcało podróżnych do korzystania z tego połączenia – dodaje pani poseł.

Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury poinformował, że z uwagi na niską frekwencję w pociągu TLK „Konopnicka” wynikającą w obecnym rozkładzie jazdy z dublowania się z pociągiem regionalnym, pociąg ten nie będzie uruchamiany na odcinku Zielona Góra – ŻaryWrocław.

– Koleje Dolnośląskie poinformowały o zaplanowaniu do kursowania pociągu KD „Bóbr” Żary 5:40 – Żagań 5:52 – Wrocław 7:48, dzięki któremu zapewniony zostanie poranny dojazd do Wrocławia i zapewnione będzie skomunikowanie do Warszawy, z pociągiem PKP IC „Konopnicka”, który zaplanowany został do kursowania w relacji Wrocław – Lublin – dodaje minister Bittel.

Jak dodał przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury, zgodnie z projektem przyszłego rozkładu jazdy,  połączenie PKP Intercity do Żar i Żagania będzie realizował pociąg IC „Hetman”, który będzie zestawiany z wagonów o podwyższonym standardzie z klimatyzacją, relacji  Zielona  Góra – Wrocław  Gł. – Lublin z grupą wagonów bezpośrednich Stalowa Wola Rozwadów – Hrubieszów Miasto.

– Dzięki takiemu połączeniu mieszkańcy Żar i Żagania nadal będą mieli dostęp do oferty pociągów dalekobieżnych, a także otrzymają możliwość bezpośredniego dojazdu np. do Katowic, Krakowa, Rzeszowa, Zamościa czy Lublina. Ponadto, zaplanowane zostało także dogodne skomunikowanie  tego pociągu do Warszawy na stacji Wrocław Gł. z pociągiem IC „Słowacki” relacji Wrocław Gł. – Ełk – dodaje Bittel.

Na pytanie poseł o możliwość uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego pomiędzy Żaganiem i Warszawą przez Poznań, Andrzej Bittel poinformował, że uruchomienie pociągu  bezpośrednio łączącego Żagań i Żary ze stolicą najkrótszą i najszybszą trasą tj. przez Zieloną Górę i Poznań rozważane jest w dalszej perspektywie czasowej, po zakończeniu modernizacji linii nr 358 oraz w miarę zwiększania się dostępności lokomotyw spalinowych lub w przypadku elektryfikacji odcinków Miłkowice – Żagań – Żary / Zielona Góra.