Ministerstwo Infrastruktury skierowało do konsultacji projekt ustawy, która ma na celu doprecyzowanie zakresu zwolnienia od podatku od nieruchomości określonego w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych – w obszarze zwolnienia gruntów kolejowych, w szczególności zajętych na prowadzenie działalności podmiotów takich jak zarządcy infrastruktury kolejowej i operatorzy obiektów infrastruktury usługowej w rozumieniu ustawy o transporcie kolejowym.
Jak czytamy w uzasadnieniu, projektowane rozwiązania wychodzą naprzeciw postulatom jednostek samorządu terytorialnego dotyczącym uszczelnienia systemu zwolnień od podatku od nieruchomości w sytuacji wykorzystywania gruntów kolejowych do prowadzenia działalności w obszarze niezwiązanym z kolejnictwem. W konsekwencji projektowane rozwiązania wyeliminują nadużycia interpretacji aktualnie obowiązujących przepisów przez część przedsiębiorców, którzy nie prowadząc działalności zarządcy na rynku kolejowym wykorzystują przepis do unikania opodatkowania i powodują uszczuplenie wpływów z podatku od nieruchomości do budżetów gmin.
Zwolnienia od podatku od nieruchomości dotyczące infrastruktury kolejowej były wprowadzone od początku obowiązywania ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Do dnia dzisiejszego zwolnione z podatku są cały czas tożsame (w wymiarze legalnym) „grunty kolejowe”, ale z uwagi na wdrożenie do polskiego systemu prawnego prawa Unii Europejskiej zmieniła się nomenklatura, dlatego to co jeszcze 6 lat temu było infrastrukturą kolejową, obecnie stanowić może obiekt infrastruktury usługowej (również podlegający udostępnianiu) funkcjonujący i działający w ramach systemu kolei, ujednolicanego przez prawo Unii Europejskiej.
W projektowanej ustawie przewidziano ponadto dodanie nowego ustępu, zgodnie z którym zwolnieniem z podatku od nieruchomości objęto grunty, budynki i budowle w części przeznaczonej do świadczenia usług bezpośrednio związanych z obsługą podróżnych przez przewoźnika kolejowego lub operatora stacji pasażerskiej.
Dzięki wprowadzeniu ustawy, 40 zarządców infrastruktury w tym koleje wąskotorowe będzie miało zmniejszone obciążenia podatkowe czy zwolnienia z podatku od nieruchomości: infrastruktury nieczynnej, nieruchomości po zlikwidowanej infrastrukturze kolejowej, nieruchomości w części służącej bezpośredniej obsłudze podróżnych przez przewoźnika kolejowego lub operatora stacji pasażerskiej, gruntów stanowiących obszar kolejowy nie wykorzystywanych do żadnej działalności.
– Ze względu na pilność procedowania przedmiotowego projektu oraz z uwagi na konieczność wejścia w życie projektowanych rozwiązań z początkiem nowego roku podatkowego, uprzejmie proszę o przedstawienie ewentualnych uwag do projektu w załączonym formularzu – tabela uwag, w terminie 14 dni od dnia otrzymania niniejszego pisma – pisze Andrzej Bittel w piśmie kierującym projekt do konsultacji publicznych.
Uwagi można także wysłać w formie elektronicznej (edytowalnej) na adres: [email protected].
– Brak odpowiedzi w ww. terminie pozwolę sobie potraktować jako brak uwag do projektu – dodaje Bittel.
- Projekt zostanie przekazany do konsultacji publicznych do następujących podmiotów:
- PKP Polskie Linie Kolejowe
- PKP S.A.
- Koleje Małopolskie
- Polregio
- Koleje Mazowieckie
- Łódzka Kolej Aglomeracyjna
- Szybka Kolej Miejska
- PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście
- Koleje Śląskie
- Pomorska Kolej Metropolitarna
- Fundacja ProKolej
- Unia Metropolii Polskich
- Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej
- Związek Województw Rzeczypospolitej Polskiej
- Związek Miast Polskich
- Unia Miasteczek Polskich