Poseł Wiesław Szczepański skierował do ministra infrastruktury zapytanie w sprawie wydłużenia kursu pociągu IC 17104 Warta z Warszawy do Poznania.
Dziś, pociąg IC 17104 Warta odjeżdża ze stacji Warszawa Centralna o godz. 19:20 a zgodnie z rozkładem jazdy powinien dojechać na miejsce o godzinie 23.11.
– Mam okazję często jechać tym pociągiem i nie zawsze dociera on na czas – informuje poseł.
Dodał, że ostatni pociąg z Poznania odjeżdżający do Leszna odjeżdża o godzinie 23:07.
– Powoduje to, że pasażerowie udający się z Warszawy (pociągiem Warta) do Kościana, Leszna czy Rawicza muszą oczekiwać w Poznaniu do godziny 2:10, kiedy to w tym kierunku odjeżdża kolejny pociąg TLK „Rozewie” – podkreśla poseł Szczepański.
W związku z tym poseł zwrócił się do ministra infrastruktury z pytaniem czy PKP Intercity nie mogło wydłużyć w rozkładzie jazdy kursu pociągu IC Warta z Warszawy do Poznania do stacji Leszno.
Jak argumentuje poseł, pociąg ten mógłby „nocować” na stacji Leszno i po godzinie 4 rano wyjeżdżać do Warszawy, aby dalej z Poznania kursować na tej linii zgodnie z obecnym rozkładem jazdy.
– W tej sprawie od dłuższego czasu interweniuje u mnie wiele osób z naszego regionu – zaznacz poseł Szczepański.
Jak przekazał Andrzej Bittel sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, resort kładzie duży nacisk na zapewnienie możliwie dużej liczby bezpośrednich połączeń, uwzględniając preferencje podróżnych oraz konieczność racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi.
– Każdorazowo, na etapie prac nad rozkładem jazdy pociągów organizator przewozów dąży – wspólnie z PKP IC oraz zarządcą infrastruktury PKP PLK -do wypracowania rozwiązań, które są najkorzystniejsze dla pasażerów, pomimo realizacji koniecznych inwestycji na liniach kolejowych – dodaje Bittel.
Wiceminister infrastruktury napisał, że w celu optymalizacji wykorzystania posiadanego przez PKP Intercity taboru, oferowane są liczne połączenia przesiadkowe, zaś kwestia zorganizowania dogodnych skomunikowań na stacjach węzłowych jest przedmiotem szczególnej troski zarówno przewoźnika, jak i ministra jako organu zamawiającego przewozy.
Przedstawiciel resortu dodał, że pasażerowie podróżujący z Warszawy do Leszna mają możliwość skorzystania z licznych połączeń przesiadkowych na stacji Poznań Główny, które każdorazowo, na etapie konstrukcji rocznego rozkładu jazdy, traktowane są ze szczególną uwagą.
Dodatkowo wiceminister oznajmił, że w II cyklu zmienionej organizacji ruchu pociągów (obowiązującym w terminie 13 III 2022 – 11 VI 2022), również pociąg 17104 IC „Warta” ma zaplanowane skomunikowanie w Poznaniu Głównym z pociągiem Kolei Wielkopolskich nr 77604, docierającym planowo do Leszna o godz. 23:53.
W odniesieniu do możliwości wydłużenia relacji pociągu IC „Warta” do Leszna sekretarz stanu w MI poinformował, że prace nad ofertą przewozową w kolejnym rozkładzie jazdy edycji 2022/2023 rozpoczną się w najbliższych tygodniach.
– W trakcie opracowania oferty przeanalizowane zostaną możliwości realizacji postulatów zgłoszonych do Ministerstwa Infrastruktury, przy uwzględnieniu szeregu czynników mających wpływ na ostateczny kształt oferty przewozowej – stwierdził Andrzej Bittel.
Zaznaczył jednocześnie że docelowo w perspektywie 2030 roku połączenie Leszna z Warszawą planowane jest przez Łódź i Kalisz.
Od 13 marca 2022 r. IC „Warta”ze stacji Warszawa Centralna będzie odjeżdżał o godz. 19:23. Zmieni się także trasa. Zamiast przez Sochaczew, pociąg pojedzie przez Żyrardów (odj. 19:59) oraz Skierniewice (odj. 20:11) i linią nr 11 dojedzie do Łowicza i dalej linią nr 3 w kierunku Kutna i Poznania.