MI o przyczynach skierowania pociągów na niewłaściwy tor w Warszawie

MI o przyczynach skierowania pociągów na niewłaściwy tor w Warszawie

W lipcu i sierpniu 2023 roku na terenie warszawskiego węzła kolejowego doszło do kilku incydentów związanych ze skierowaniem pociągu w kierunku niezgodnym z obowiązującym rozkładem jazdy. Pomimo tygodniowych prac, komisje kolejowe badające przyczyny i okoliczności tych wydarzeń nie ustaliły systemowych przyczyn ich zaistnienia.

Przypomnijmy, że 5 lipca pociąg służbowy PKP Intercity został skierowany na tor inny niż w rozkładzie jazdy. Skład miał zjechać na stację Warszawa Olszynka Grochowska, a wjechał na tor w stronę Warszawy Wawer. Kolejny incydent miał miejsce 11 lipca na stacji Warszawa Zachodnia, kiedy pociąg PKP Intercity IC „Łużyce” jadący ze Zgorzelca został skierowany na tor do Warszawy Centralnej zamiast do Warszawy Głównej. Sytuacja wywołała zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego, stąd użyto sygnału radio-stop, by natychmiast zatrzymać pojazd.

W październiku 2023 r. poseł Franciszek Sterczewski skierował do ministra infrastruktury interpelację w sprawie kolejnych incydentów. Przypomniał, że kolejne trzy przypadki mylnego skierowania pociągów w Warszawie miały miejsce 2, 7 oraz 25 sierpnia 2023 r.

Poseł Sterczewski zapytał ministra infrastruktury jakie były przyczyny tych zdarzeń, jakie skutki w ruchu kolejowym wywołał każdy z tych przypadków oraz ile pociągów uległo opóźnieniu.

Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury poinformował, że 2 sierpnia 2023 r., na stacji Warszawa Gdańska, na linii kolejowej nr 20, nastąpiło przyjęcie pociągu nr 51610 na tor nr 10 bez krawędzi peronowej zamiast na tor nr 2. Przyczyną tego było zaabsorbowanie uwagi dyżurnego ruchu na wielu czynnościach związanych z prowadzeniem ruchu pociągów z dużym obciążeniem pracą pod presją czasu, co spowodowało błędne odczytanie zapisanych w dzienniku ruchu kolejności pociągów.

Incydent wpłynął na opóźnienie 19 pociągów pasażerskich o łącznym czasie opóźnienia wynoszącym 129 minut, co nie skutkowało wprowadzeniem komunikacji zastępczej – zaznaczył wiceminister

Przedstawiciel resortu dodał, że 7 sierpnia 2023 r., na stacji Warszawa Praga WPT, na linii kolejowej nr 9, nastąpiło skierowanie pociągu nr 1201/1 w kierunku niezgodnym z opracowanym rozkładem jazdy, na sygnał zezwalający, przy sprawnie działających usrk. Przyczyną tego było zaabsorbowanie uwagi dyżurnego ruchu na wielu czynnościach równocześnie związanych z prowadzeniem ruchu pociągów na stacji i przyległych szlakach podczas dużego obciążenia ruchem pociągów.

Sytuacja wpłynęła na ograniczenia w ruchu pociągów, zamkniecie toru nr 1 GM od godz. 8:57 do godz. 9:08 oraz opóźnienie 10 pociągów pasażerskich łącznie na 92 minut – podał Bittel.

Poinformował także, że 25 sierpnia 2023 r., o godz. 7:08; na stacji Warszawa Wschodnia został wyprawiony pociąg nr 2261, w kierunku niezgodnym z opracowanym rozkładem jazdy, na sygnał zezwalający, przy sprawnie działających usrk. Przyczyną tego było zaabsorbowanie uwagi dyżurnego ruchu na wielu czynnościach równocześnie związanych z prowadzeniem ruchu pociągów na stacji i przyległych szlakach, co spowodowało niesprawdzenie w elektronicznym dzienniku ruchu kierunku jazdy wyprawianego pociągu.

Przedstawiciel resortu przekazał, że sytuacja wpłynęła na ograniczenia w ruchu pociągów, zamknięciu toru nr 2P od godz. 7:09 do godz. 7:30 w celu wycofania pociągu 2622 oraz opóźnieniu 9 pociągów pasażerskich łącznie na 169 minut.

We wszystkich trzech przypadkach powołana komisja kolejowa nie stwierdziła nieprawidłowości w zakresie czasu pracy, kwalifikacji zawodowych i wymogów zdrowotnych pracowników prowadzących ruch pociągów – podkreślił Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Przypomnijmy, że kolejne mylne skierowanie pociągu miało miejsce pod koniec listopada 2023 r. gdzie pociąg SKM Warszawa linii S4 relacji Piaseczno – Zegrze Południowe został skierowany na linię nr 501 w kierunku stacji Warszawa Wschodnia Osobowa zamiast na linię nr 9 w kierunku stacji Legionowo.