M. Trzaska: wzrost cen energii trakcyjnej jest zagrożeniem dla zrównoważonego transportu

M. Trzaska: wzrost cen energii trakcyjnej jest zagrożeniem dla zrównoważonego transportu

– Banałem jest stwierdzenie, że jednym z filarów europejskiego Zielonego Ładu jest wydajny, bezpieczny i przyjazny dla środowiska transport głównie oparty na transporcie szynowym – pisze Marcin Trzaska, Członek Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.

Jak dodaje, banałem jest również stwierdzenie, że wzrastające dramatycznie szybko ceny energii trakcyjnej mogą te plany zrujnować albo co najmniej opóźnić ich realizację poprzez wzrost kosztów funkcjonowania kolei. Ale niestety to właśnie się dzieje…

Marcin Trzaska zwrócił uwagę, że w ostatnim czasie w europejskich mediach kolejowych pojawiło się szereg informacji na temat problemów jakie pojawiają się na kolei u poszczególnych przewoźników towarowych a wywołanych wzrostem cen energii trakcyjnej.

– Wzrost ten okazuje się być nie tylko problemem dla kilku firm i ich efektywności ekonomicznej ale w połączeniu z obniżkami podatków na paliwa dla transportu drogowego może w znaczący sposób sabotować unijne plany na zrównoważony i zielony transport. Wyraźnie zaakcentowała to niemiecka organizacja Allianz pro Schiene, która wezwała rząd w Berlinie aby nie obniżał obowiązującego podatku paliwowego twierdząc, że należy zamiast tego położyć nacisk na zmniejszenie ogólnego zużycia energii. Allianz pro Schiene zwrócił jednocześnie uwagę na wzrost kosztów energii elektrycznej, który potroił się w ciągu ostatniego półtora roku, w porównaniu z „tylko” 80% wzrostem cen oleju napędowego. Dlatego też został zgłoszony, przez tą organizację, postulat zniesienia lub obniżenia podatków jakie obciążają ogólne koszty energii trakcyjnej – czytamy w wypowiedzi.

Prezes Trzaska przypomina, że Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego od początku swojego istnienia postuluje i promuje rozwój zrównoważonego transportu, między innymi poprzez stwarzanie lepszych warunków ekonomicznych dla kolei.

– Utrzymywanie cen energii trakcyjnej dla przewoźników kolejowych na rozsądnym poziomie a co za tym idzie stawek kolejowego frachtu  jest z pewnością jedną z dróg do realizacji celów europejskiego zielonego ład – podkreśla.

Z całą wypowiedzią Marcina Trzaski można zapoznać się na stronie Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.