M. Chraniuk: Polacy znów kochają kolej

M. Chraniuk: Polacy znów kochają kolej

Ostatnie lata to najlepszy okres w historii polskiej kolei, w tym PKP Intercity. Od stycznia do grudnia 2021 r. z usług przewoźnika skorzystało 35,5 mln pasażerów, czyli o blisko 9 mln więcej niż rok wcześniej.

Przed 2016 rokiem największy polski operator kolejowy zmagał się z wieloma trudnościami, rozważano nawet jego prywatyzację. Obecnie, dzięki olbrzymim inwestycjom w nowoczesny tabor i poprawę komfortu pasażerów, nazywany jest „czempionem narodowym” notującym stały wzrost przychodów i liczby klientów.

– Polacy chcą korzystać z pociągów, o czym świadczą kolejne rekordy w liczbie obsługiwanych rocznie pasażerów. Spółka przetrwała najtrudniejszy okres pandemii, unikając redukcji etatów i nie rezygnując z oferowania pasażerom najwyższych standardów podróży. Wojna na Ukrainie z kolei pokazała, jak ważną rolę społeczną pełni PKP Intercity, angażując się w pomoc i przewóz milionów ukraińskich uchodźców – powiedział Marek Chraniuk.

Według przyjętej przez spółkę strategii inwestycyjnej do 2030 roku, na zakup najnowocześniejszego taboru, modernizację istniejących składów oraz budowę innowacyjnych stacji postojowych przeznaczona zostanie rekordowa suma 27 miliardów złotych. Celem kolejowego „czempiona narodowego” jest zwiększenie rocznej liczby pasażerów w ciągu dekady do blisko 90 milionów.

– Dzięki tym inwestycjom do 2030 roku pociągi kursujące po Polsce osiągną prędkość od 160 do 250 km/h. Wprowadzimy również jasny podział na kategorie pociągów, stworzymy intuicyjny i przyjazny pasażerowi system zakupu biletów, będziemy dalej rozbudowywać siatkę połączeń między miastami i mniejszymi miejscowościami w całej Polsce, nie zapominając o żadnym regionie. W ciągu dekady PKP Intercity czeka kopernikański przewrót, a już dziś dynamiczny rozwój polskiej kolei budzi podziw nie tylko w Europie, ale i na całym świecie – zaznacza Marek Chraniuk.

Kolej to także najmniej emisyjny i najbardziej przyjazny środowisku naturalnemu środek transportu – charakteryzuje się ponad trzy razy mniejszą emisją dwutlenku węgla niż transport drogowy i ponad osiem razy mniejszą niż lotniczy. Prezes zarządu PKP Intercity podkreśla, że każdy pasażer kolei automatycznie staje się ambasadorem ekologicznych rozwiązań.

– Podczas kongresu EKG warto przypomnieć, jak istotną rolę transport kolejowy odgrywa w rozwoju całej polskiej gospodarki. Nie chodzi tylko o szybkość i konkurencyjną cenę transportowania towarów, ale również naszą współpracę z wieloma przedsiębiorstwami, co przekłada się na tysiące miejsc pracy w całym kraju – podkreślił prezes zarządu PKP Intercity.

Wymienił przy tym m.in. PESA Mińsk Mazowiecki oraz PESA Bydgoszcz, które realizują dla PKP Intercity projekt modernizacji elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 oraz wagonów; firmę Newag, która wyprodukowała 30 najnowocześniejszych w Polsce pasażerskich lokomotyw elektrycznych Griffin oraz H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania, która wykonała dla PKP Intercity modernizację wagonów, a obecnie jest w trakcie produkcji nowych pojazdów.