Lokomotywy sprawdziły mosty i wiadukty na CMK po modernizacji

Lokomotywy sprawdziły mosty i wiadukty na CMK po modernizacji

117-tonowe lokomotywy sprawdziły nowe mosty i wiadukty na jednym z torów szlaku Pilichowice – Olszamowice, na Centralnej Magistrali Kolejowej. Próby obciążeniowe to ostatnie etapy przed wznowieniem ruchu. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 57 mln zł ze środków budżetowych przygotowuje linię CMK do podniesienia prędkości do 250 km/h.

Kończy się modernizacja 16 obiektów inżynieryjnych, w tym 4 mostów i 2 wiaduktów na jednym torze 16 km szlaku Pilichowice – Olszamowice na CMK. Wcześniej prace zakończono na sąsiednim torze, na którym zgodnie z rozkładem kursują pociągi.

Ważąca 117 ton lokomotywa sprawdziła czy zachowanie nowych obiektów jest zgodne z zakładanymi przez projektantów wartościami. Podczas badań statycznych specjalna aparatura dokładnie mierzyła parametry konstrukcji. Testy zakończyły się pozytywnie. Kolejnym etapem, przed planowanym wznowieniem ruchu, będą próby dynamiczne.

Przebudowa obejmuje 4 mosty nad rzekami Czarną Maleniecką, Barbarką, Gerszczynką i dopływem Czarnej Malenieckiej. W miejsce starych wiaduktów w Myśliborzu i Siedlowie (łódzkie) wybudowane zostały nowe konstrukcje. 10 przepustów, które zapewniają właściwe odwodnienie i pełnią funkcję przejść dla małych zwierząt, zostało zmodernizowanych. Obiekty położone na terenie województw świętokrzyskiego i łódzkiego zostały dostosowane do przejazdu pociągów z prędkością do 250 km/h. Powrót pociągów na zmodernizowane obiekty zaplanowano w połowie grudnia. Po nowych obiektach pod sąsiednim torem pociągi kursują od lipca.

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Wartość inwestycji to blisko 57 mln zł netto. Finansowanie zapewnione jest ze środków krajowych.

Po CMK pociągi pojadą z prędkością ponad 200 km/h

W październiku bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym zwiększyły dwa nowe wiadukty na CMK. Bezkolizyjne skrzyżowania w Koziej Wsi i Motycznie (świętokrzyskie) zastąpiły przejazdy kolejowo-drogowe w poziomie szyn. Kolejne dwa obiekty nad CMK są w budowie – w Radwanie i Zachorzowie Kolonii w woj. łódzkim.
Inwestycje PLK na Centralnej Magistrali Kolejowej dostosowują linię do prędkości do 250 km/h, podnoszą poziom bezpieczeństwa i docelowo skrócą czas podróży koleją. Na koniec 2023 r., po wykonaniu wszystkich zaplanowanych prac na Centralnej Magistrali Kolejowej oraz uruchomieniu systemu GSM-R i systemu ETCS poziom 2, na linii CMK planowany jest przejazd z prędkością do 250 km/h. CMK zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: świętokrzyskiego, łódzkiego i mazowieckiego.