Olkol wprowadził na rynek ciekawy projekt – lokomotywę zastępczą, która dziś została udostępniona pierwszemu klientowi. EU07-155 będzie prowadziła pociągi PCC Intermodal.
Jak poinformował “Kolejowy Portal” Marcin Trzaska, pełnomocnik zarządu i dyrektor ds. rozwoju Olkolu, projekt powstał po rozmowach z klientami.
– Pandemia w znacznej mierze zmniejszyła wielkość przewozów kolejowych, stąd też lokomotywy w dłuższym okresie czasu wykonują przebiegi kwalifikujące je do przeglądów P3 i P4. Ta sytuacja zwiększyła konkurencję w zakresie napraw lokomotyw. Z drugiej strony wyłączenia taboru związane z przeglądami P3 i P4 poszczególnych pojazdów są uciążliwe, szczególnie dla mniejszych przewoźników. Stąd też Olkol postanowił zaryzykować i wprowadzić nową usługę na rynek kolejowy – informuje Marcin Trzaska.
Lokomotywa EU07-155 została wyprodukowana w 1971 r. Od 2001 r. była na stanie PKP Cargo, od 2008 roku przez trzy lata prowadziła pociągi PKP Intercity a następnie została zakupiona przez ówczesną spółkę Przewozy Regionalne (obecne Polregio). Po ośmiu latach eksploatacji elektrowóz został sprzedany na złom. Olkol odkupił pojazd i przez ostatnie tygodnie modernizował i przywrócił na tory.
– W tym tygodniu lokomotywa przeszła pomyślnie jazdy próbne luzem i z wagonami ale jeszcze nie została wydana ostatecznie klientowi – dodał Trzaska.
Dziś już wiemy, że po uzyskaniu wszystkich niezbędnych dokumentów lokomotywa zastępcza została przekazana klientowi, spółce PCC Intermodal.
Fot. Robert Ogłoszka
Olkol, jeden z największych w Polsce zakładów utrzymujących i modernizujących tabor kolejowy szykujemy kolejne lokomotywy ale ich wypuszczanie na rynek będzie uzależnione od reakcji klientów.
– Cały czas powtarzamy, że ten projekt jest nowatorski na rynku kolejowym i żeby być rozwijany musi być z rynku pozytywny feedbeck. Jednakże my jesteśmy gotowi. Mamy przygotowaną do remontu kolejną „siódemkę”, mamy SM42 i ET21. Jeżeli wszystko pójdzie po naszej myśli to jeszcze w tym roku będą wypuszczane kolejne lokomotywy z napisem „lokomotywa zastępcza” – zaznaczył Marcin Trzaska, pełnomocnik zarządu i dyrektor ds. rozwoju w spółce Olkol.
Kabina lokomotywy EU07-155 | Fot. Olkol
EU07-155 na stacji Wrocław Psie Pole | Fot. Marek Pyt
EU07-155 na stacji Wrocław Psie Pole | Fot. Marek Pyt