Lokomotywa ET22 jednak bez modułu dojazdowego

Lokomotywa ET22 jednak bez modułu dojazdowego

W sobotę, 1 kwietnia informowaliśmy, że na terenie jednego z Punktów Utrzymania Taboru trwają prace nad instalacją modułu dojazdowego w lokomotywie ET22. Był to oczywiście żart na prima aprilis.

ET22 jest polską lokomotywą towarową produkowaną w latach 1969-1989. We wrocławskich zakładach Pafawag powstało blisko 1200 sztuk tych elektrowozów. Produkcja pojazdów była odpowiedzią na zwiększone zapotrzebowanie na lokomotywy towarowe.

Coraz starsze lokomotywy potrzebowały modernizacji i dlatego na początku XXI wieku podjęto decyzję o modernizacji części pojazdów. Pod koniec 2003 PKP Cargo podpisało z ZNLE w Gliwicach umowę na wykonanie gruntownej modernizacji jednej lokomotywy serii ET22. Tak też powstała prototypowa lokomotywa ET22-2000 (201Em). Modyfikacje na tyle spodobały się przewoźnikowi, że w latach 2009–2010 zmodernizowano kolejne pojazdy. Ostatecznie gliwickie zakłady zmodernizowały do typu 201Em w sumie 28 lokomotyw (ET22-2000 – ET22-2027).

W lokomotywie ET22 typu 201Em zastosowano sterowanie przy pomocy manipulatorów i sterownika mikroprocesorowego z systemem diagnostyki pokładowej, wyposażono je w układ realizowania i utrzymywania prędkości zadanej wraz z systemem detekcji i likwidacji poślizgu. Poprawiono także warunki pracy maszynisty m.in.: dzięki nowym pulpitom, funkcjonalnym fotelom, reflektorom halogenowym, klimatyzacji czy elektronicznemu szybkościomierzowi wyposażonemu w rejestrator zdarzeń.

W połowie sierpnia 2010 PKP Cargo postanowiło zmniejszyć zakres modernizacji tej serii, aby ostatecznie zaprzestać prac. Do 2011 r. w Gliwicach wykonano jeszcze 20 tzw. małych modernizacji do typu 201Ek. Lokomotywy te oznaczono numerami od 2028 do 2047.

ZNLE Gliwice wykonały dla PKP Cargo jeszcze jedną modyfikację lokomotyw 201E do typu 201El. W trakcie modernizacji poprawiono ergonomię, wygląd i wyciszenia kabiny, co pozwalało maszynistom na pracę w bardziej komfortowych warunkach. Na nowym ergonomicznym pulpicie maszynisty z oryginalnym nastawnika jazdy i wygospodarowano miejsce na monitor systemu ERTMS. Zamontowano również systemu GPS przeznaczonego do lokalizacji pojazdu.

Warto dodać, że obecnie wszystkie lokomotywy ET22 typu 201Em są odstawione i oczekują naprawy czwartego poziomu utrzymania P4, natomiast jeśli chodzi o typ 201Ek, to czynne jest tylko pięć z 20 pojazdów.

Najciekawsza modyfikacja miała miejsce dużo wcześniej, a dokładnie w 1972, kiedy to inżynierowie z Pafawag Wrocław wyprodukowali lokomotywę EP23, która zmienioną wersją ET22. Prędkość podniesiono z początkowych 125 km/h do 160 km/h. Niestety lokomotywa źle wypadła w testach. Podczas jazdy z duża prędkością była niestabilna. Ostatecznie w 1979 r. przekształcono ją na ET22-121. Po 18 latach służby pojazd został skierowany na złomowanie.

Dzięki zaangażowaniu miłośników kolei, lokomotywę udało się zachować jako eksponat w Muzeum Techniki w Jaworzynie Śląskiej, gdzie przywrócono jej początkowe oznaczenia oraz charakterystyczną malaturę.