Lokomotywa CZ LOKO dla PKP Intercity czeka w Żmigrodzie na testy

Lokomotywa CZ LOKO dla PKP Intercity czeka w Żmigrodzie na testy

Pierwsza lokomotywa typu Effishunter 300 wyprodukowana dla PKP Intercity przez CZ LOKO jest już w Żmigrodzie. Pojazd na terenie toru doświadczalnego Instytutu Kolejnictwa będzie przechodził testy. Polski przewoźnik zakupił 10 takich pojazdów.

Do Żmigrodu, czeski pojazd przyjechał w poniedziałek 1 listopada 2021 r.

Na temat szczegółów testów nie chciał wypowiedzieć się Roman Striz z CZ LOKO Polska

– Lokomotywa zostanie przetestowana zgodnie z warunkami przetargu – odpowiedział jedynie przedstawiciel czeskiego producenta. 

PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na dostawę 10 lekkich manewrowych lokomotyw spalinowych na początku listopada 2020 r.  jednak przeciągające się negocjacje sprawiły, że umowa została podpisana dopiero w lutym 2021. Polski przewoźnik zapłaci za 10 pojazdów 39,1 mln złotych netto. CZ LOKO na wyprodukowane pojazdy udzieli 4-letniej gwarancji i rękojmi.

Oprócz dostawy lokomotyw, czeska firma będzie musiała przeszkolić maszynistów PKP Intercity. Pojazdy powinny trafić do przewoźnika w ciągu 2 lat od dnia podpisania umowy, z zastrzeżeniem, że pierwsza lokomotywa będzie przekazana przewoźnikowi w terminie 18 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

EffiShunter 300 to lekka lokomotywa dwuosiowa, zaprojektowana z myślą o możliwie najniższych kosztach produkcji i eksploatacji. Dzięki swoim rozmiarom i interoperacyjności może być również eksploatowana na specjalnych liniach metra. Nie jest to powszechne w przypadku tego typu lokomotyw i dlatego daje niepodważalną przewagę konkurencyjną. Lokomotywę wyposażono w silnik spalinowy CAT C13 o mocy 328 KW, spełniający najsurowsze normy emisji spalin EU STAGE V.

Do eksploatacji w Polsce typ ten będzie również wyposażony w krajowy system samoczynnego hamowania pociągu SHP. Na specjalne życzenie klienta wykonano w przestrzeni kabiny maszynisty instalację głośnomówiącą.