Łódzkie dokapitalizuje ŁKA kwotą 10 mln zł

Łódzkie dokapitalizuje ŁKA kwotą 10 mln zł

Sejmik Województwa Łódzkiego przyjął budżet na 2021 rok, który przewiduje dochody w wysokości 1 mld 55 mln zł i wydatki ma poziomie 1 mld 122 mln zł. Największe pieniądze zapisane w budżecie tradycyjnie przeznaczone zostały na drogi i transport – ponad 432 mln zł.

– Ten budżet to budżet dobrej prognozy – mówił marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber. – Za nami bardzo trudny rok walki z koronawirusem. Zresztą wciąż się z nim zmagamy i wierzę, że tę walkę wygramy. Myślę, że ten budżet da nam możliwość wyjścia z tej trudnej sytuacji. Pozytywną prognozą są z pewnością wpływy z podatków CIT i PIT.

Marszałek zwrócił uwagę, że Województwo planuje duże inwestycje na kolei, tramwajowe i autobusowe.

– Przede wszystkim chcemy wybudować linię kolejową. To coś zupełnie nowego dla samorządu województwa – zaznaczał Grzegorz Schreiber. – W ten sposób chcemy połączyć koleją Wieluń z Łodzią. Planujemy zmodernizować linię Bełchatów – Piotrków. To inwestycje zgłoszone do rządowego programu kolej plus – dodaje.

Wśród największych inwestycji województwa łódzkiego jest to dokapitalizowanie ŁKA kwotą 10 mln zł. Na co zostaną przeznaczone?

– Środki finansowe przewidziane w Budżecie Województwa Łódzkiego na rok 2021 dla spółki ŁKA, w wysokości dokładnie 9 mln 906 tys. zł zostaną przeznaczone na realizację czterech etapów projektu pod nazwą „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej”. Pierwsze trzy dotyczą inwestycji już zrealizowanych. Przeznaczone na nie środki stanowią pokrycie kosztów wyemitowanych na ten cel obligacji – poinformował Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.

Etap I obejmował zakup 20 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) oraz budowę Zaplecza Technicznego dla taboru Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej  – kwota dokapitalizowania w 2021 r. to 2 310 000 zł. Etap II obejmował zakup taboru kolejowego składającego się z 14 fabrycznie nowych, trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) przeznaczonych do pasażerskich przewozów regionalnych – kwota dokapitalizowania w 2021 r., to 1 740 000 zł. Etap III zakładał rozbudowę 10 szt. aktualnie eksploatowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu L-4268 serii Flirt-3 o jeden fabrycznie nowy środkowy człon nienapędny wraz a wózkiem tocznym, przeznaczony do wykonywania pasażerskich przewozów regionalnych – kwota dokapitalizowania w 2021 r., to 5 272 000 zł.

– Planowane środki na realizację IV etapu w wysokości 584 000 zł, zostaną przeznaczone na dokapitalizowanie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w formie objęcia udziałów. Środki stanowić będą wkład własny do projektu „Budowa ŁKA – etap IV”. Realizacja tego etapu obejmie zakup trzech fabrycznie nowych pojazdów elektryczno–spalinowych do obsługi kolejowego ruchu pasażerskiego – dodaje Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.

W budżecie na 2021 zapisano rownież 6,4 mln zł na opracowanie dokumentacji potrzebnych do przejścia II etapu w Programie Kolej +. Przypomnijmy, że są to trzy zgłoszone przez Łódzkie projekty:

  • modernizacja i elektryzacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa,
  • modernizacja i elektryzacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna,
  • budowa linii łączącej linię kolejową nr 131 (Chorzew Siemkowice) z linią kolejową nr 181 (Wieluń).