Łódź: maszyna TBM Katarzyna wykonała ponad 20 m tunelu

Łódź: maszyna TBM Katarzyna wykonała ponad 20 m tunelu

Duża maszyna drążąca Katarzyna układa kolejne pierścienie dwutorowego tunelu w stronę Łodzi Fabrycznej.Budowa podziemnych połączeń między stacjami Łódź Fabryczna a Żabieniec i Kaliska współfinansowana jest ze środków unijnych POIiŚ. Inwestycja zwiększy ofertę kolei w mieście, regionie i kraju.

Maszyna TBM o średnicy ponad 13 metrów, pierścień za pierścieniem zmierza z komory startowej w rejonie ul. Stolarskiej/Odolanowskiej w stronę Łodzi Fabrycznej. Mechaniczny kret, przystosowany do pracy w trudnym łódzkim terenie, przeszedł już soczewkę wodną i wykonał ponad 20 m tunelu. Na czole pracuje kilkadziesiąt narzędzi skrawających i zgarniających grunt. Materiał ślimakiem trafia na taśmociąg i wyjeżdża na zewnątrz. Puste miejsce zastępowane jest obudową. Kołyskowate dziesięciotonowe elementy – tubingi tworzą pierścienie tunelu. Na jeden pierścień składa się osiem tubingów. Do tunelu tubingi opuszcza specjalny dźwig.

Pracę TBM zapewnia elastyczne połączenie głowicy z segmentami maszyny pozostającymi jeszcze na powierzchni. Wężami i kablami dostarczane jest na dół powietrze oraz niezbędne do drążenia i budowy materiały m.in. woda, polimery, bentonit. Są kable elektryczne, potrzebne do łączy informatycznych oraz energetyczne. Wraz z postępem prac, kolejne segmenty tzw. bramownice (gantry) będą opuszczane do szybu i łączone z wprowadzonymi wcześniej.

Bezpieczeństwo jest priorytetem

Dla utrzymania dokładnego przebiegu tunelu na trasie są urządzenia monitorujące i kontrolujące najważniejsze parametry m.in.: kierunek przesuwu tarczy i osiadanie gruntu. Technologia TBM minimalizuje ryzyka związane z pracami prowadzonymi w sąsiedztwie gęstej zabudowy miejskiej. Specjalna konstrukcja zapobiega np. osiadaniu terenu, budynków, osuwaniu się ziemi i drganiom. Ogranicza także ingerencję w tkankę miejską i minimalizuje kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.).

Pracę maszyn nadzoruje specjalistyczny personel. Informacje obserwowane są na monitorach w kabinie, wewnątrz TBM-u. Równocześnie wykonawca na bieżąco monitoruje teren i dokonuje pomiarów drgań. Dla zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców niektórych nieruchomości przewiduje się kilkudniowy pobyt poza miejscem zamieszkania. Informacje o terminie zmiany lokum przekazywane są z wyprzedzeniem. Czasowa zmiana przewidywana jest na ok. 3-5 dni.

Maszyna TBM Katarzyna z tarczą o średnicy ponad 13 metrów drąży dwutorowy tunelu od ulicy Stolarskiej do podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Równocześnie TBM Faustyna o średnicy ok. 8,5 m, wykonuje pierwszy (w rejonu ul. Długosza) z 4 jednotorowych tuneli, które połączą tunel główny ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

Trzy przystanki pod Łodzią

Na trasie tuneli budowane są nowe przystanki Śródmieście i Polesie. Wykonawca uwzględnia w projekcie dodatkowy, trzeci przystanek Łódź Koziny (robocza nazwa).

Tunel łączy Polskę

Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W ramach projektu powstaną nowe przystanki Łódź Polesie, Łódź Śródmieście, Łódź Koziny, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże.

KDP

PLK wspierają działania CPK w zakresie budowy tunelu w Łodzi. 30marca 2021 r. zarządca infrastruktury skierował do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi wniosek o przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy tunelu średnicowego pod Łodzią w części dotyczącej budowy Trasy Kolei Dużych Prędkości na rzecz spółki CPK.

Pod koniec maja spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejsze oferty na wykonanie prac projektowych dla tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Podpisano także umowę na prace przygotowawcze dla odcinka Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź. To 140 km nowych torów kolejowych, które stworzą pierwszy element systemu kolei dużych prędkości w Polsce.

CPK wybrała wykonawcę prac przygotowawczych dla linii KDP z Łodzi do Wrocławia i dalej do granicy z Czechami.