Łódź Fabryczna czeka na pasażerów i najemców

Łódź Fabryczna czeka na pasażerów i najemców

Dworzec Łódź Fabryczna to jeden z największych budynków kolejowych w Polsce. Niestety istotnym problemem obiektu pozostaje niskie wykorzystanie powierzchni komercyjnej. Wpływ na zainteresowanie najemców ma epidemia oraz mała liczba pasażerów.

Choć na dworcu działają już punkty kawiarniane, salonik prasowy, automaty vendingowe oraz bankomaty to nadal wiele lokali pozostaje pusta. Jednak jak informuje Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, powierzchnia komercyjna wykorzystywana przez najemców zwiększa się.

– Powierzchnia wynajmowana obecnie, w stosunku do wynajmowanej przed pandemią, jest o ok. 100 m2 większa – wylicza Wilgusiak.

 

Przedstawiciel zarządcy budynku dodaje, że na bieżąco prowadzone jest pozyskiwanie kolejnych najemców i realizowane są przetargi na wynajem powierzchni komercyjnych.

– Wpływ na zainteresowanie najemców wykorzystaniem powierzchni może mieć dynamiczna sytuacja epidemiczna związana z Covid-19 – tłumaczy przedstawiciel PKP PLK.

W ostatnich miesiącach PKP Polskie Linie Kolejowe aktywnie wspierały partnerów w sytuacji wystąpienia pandemii.

– PLK udzieliły wsparcia najemcom w związku z ograniczeniami w prowadzeniu działalności ze względu na trudną sytuację epidemiologiczną. Wprowadzone zostały obniżki czynszu – podkreśla Wilgusiak.

PKP Polskie Linie Kolejowe liczą, że wykorzystanie powierzchni Łodzi Fabrycznej zmieni się po uruchomieniu podziemnej linii średnicowej, która połączy stację Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

– Po zakończeniu inwestycji, Łódź Fabryczna stanie się głównym dworcem Łodzi, umożliwiając szybsze i wygodniejsze podróże w kierunkach: zachodnim, północnym i południowym – przekonuje nas przedstawiciel PKP PLK.  

Puste lokalne to nie jedyny problem dworca Łódź Fabryczna. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, występują problemy ze szczelnością obiektu, czego dowodem są duże kałuże i rozstawione wiaderka. Nasz rozmówca zaznacza, że prace związane z zabezpieczeniem dachu objęte są gwarancją. Wykonawca uszczelnia dach w ramach gwarancji jednak naprawa wymaga odpowiednich warunków atmosferycznych.

 – W obiektach o bardzo dużej powierzchni jak Dworzec Fabryczny usterki mogą być na skutek osiadania fundamentów. Na bieżąco obserwowany jest stan obiektu. Służby reagują na każdą usterkę, szczególnie w okresie intensywnych opadów – podkreśla Rafał Wilgusiak z zespoły prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowy dworzec Łódź Fabryczna został oddany do użytku 11 grudnia 2016 r. po trwającej ponad 5 lat przebudowie wartej blisko 2 mld zł. Zgodnie z danymi UTK za 2020 r. dotyczącymi wymiany pasażerskiej na stacjach, Łódź Fabryczna znajdowała się na 24 miejscu pod względem liczby pasażerów, natomiast średnia dobowa wymiana pasażerska wyniosła ok 6300 osób.