KSK we Wrocławiu zaprasza na imprezę „Fiatem po podsudeckiej”

KSK we Wrocławiu zaprasza na imprezę „Fiatem po podsudeckiej”

Po bardzo entuzjastycznie przyjętej imprezie „Powrót SU45 – 079” , która odbyła się 1 października 2022 roku w Wielkopolsce, Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu kontynuuje cykl unikalnych wycieczek kolejowych ze składem historycznych wagonów prowadzonych przez SU45-079 czyli lokomotywę nazywaną w kolejowym żargonie „Fiatem”.

Tym razem gratką dla fanów podróży i turystyki kolejowej oraz fotografowania będzie przejazd w wagonach prowadzonych przez „Fiata” po jednej z historycznych linii Dolnego Śląska – Magistrali Podsudeckiej. Jej nazwa jest jest nieprzypadkowa, przebiega przez malownicze i ciekawe tereny Przedgórza Sudeckiego. Ten kolejowy szlak zbudowano jeszcze w latach 70 XIX wieku.

Dzięki Magistrali Podsudeckiej, już od 1876 roku prowadzono przewóz ludzi i towarów z Legnicy przez Strzegom, Dzierżoniów Śląski, Kamieniec Ząbkowicki, Nysę, Prudnik i Kędzierzyn Koźle aż do Katowic. Linia ta o numerze 137 na całej swojej długości przebiega przez terytorium trzech województw – dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego.

Pociąg specjalny prowadzony „Fiatem” SU45-79 pojedzie częścią tej historycznej trasy, na odcinku: Wrocław Główny – Legnica – Rokitki – Legnica – Jawor – Rogoźnica – Strzegom – Jaworzyna Śląska – Świdnica Miasto – Dzierżoniów Śląski – Piława Górna – Kamieniec Ząbkowicki – Otmuchów – Kamieniec Ząbkowicki – Piława Górna – Dzierżoniów Śląski – Świdnica Miasto – Sobótka – Wrocław Główny.

Uczestnicy imprezy będą mieć wyjątkową okazję do wykonania zdjęć i podziwiania miejsc, gdzie zachowała się zabytkowa architektura przemysłowa i gospodarcza z wieku XIX i XX oraz dawna zabudowa i infrastruktura kolejowa. Historycznym symbolem dawnej kolei są zachowane na części linii drewniane słupy teletechniczne oraz sygnalizacja kształtowa – semafory ramienne, ruchome tarcze jak np. na stacji w Dzierżoniowie.

W Strzegomiu natomiast znajduje się unikatowy dworzec o konstrukcji szachulcowej – takie budynki stawiano w czasach istnienia Towarzystwa Kolei Wrocławsko – Świdnicko – Świebodzickiej, w XIX wieku. Później przebudowywano je na murowane. Strzegomski dworzec jest ostatnim tego typu w rejonie, który przetrwał do czasów współczesnych. Ponadto Magistrala Podsudecka okala w rejonie przejazdu pociągu masyw Ślęży, co da podróżnym niezapomniane widoki.

To tylko część z ciekawostek z krajobrazu tej historycznej linii kolejowej. Warto także wspomnieć, że przed 1945 cały szlak był dwutorowy, zmieniło się to jednak po nadejściu Armii Czerwonej, która „zabierała” ze sobą drugie tory jako mienie zdobyczne. Mimo to i pomimo upływu wielu lat, Magistrala Podsudecka ma wciąż pierwszorzędne znaczenie.

Bonusem wydarzenia będzie też początkowy wjazd na stację Rokitki, gdzie zachowały ślady dawnej świetności kolei, sygnalizacja kształtowa oraz dodające uroku a powoli znikające z krajobrazu wieże ciśnień.

Nowością i atutem będzie możliwość udostępnienia pozycji pociągu na trasie w ramach urządzeń mobilnych, dla fotografów przy szlaku, którzy wniosą wyznaczoną opłatę.

Trasa i orientacyjne godziny przejazdu:

Wrocław Gł. (5:00) – Legnica – Rokitki – Legnica – Jawor – Rogoźnica – Strzegom – Jaworzyna Śląska – Świdnica Miasto – Dzierżoniów Śl. – Piława Górna – Kamieniec Ząbkowicki – Otmuchów – Kamieniec Ząbkowicki – Piława Górna – Dzierżoniów Śl. – Świdnica Miasto – Sobótka – Wrocław Gł. (21:00).

Czas przejazdu całej trasy to około 16h (5:00 – 21:00).

Uczestnictwo:

  • Na pokładzie pociągu – koszt 350 zł. w przedpłacie do dnia 15.03.2023r. Od dnia 16.03.2023r. – 400zł
  • Możliwość “gonienia” pociągu autem i wykonywanie zdjęć w dowolnych miejscach – PROPONOWANA i DOBROWOLNA opłata to: 350 zł za auto w przedpłacie do dnia 15.03.2023r. Od dnia 16.03.2023r. – 400 zł.

W przypadku zbyt małej liczby przedpłat KSK we Wrocławiu zastrzega możliwość odwołania imprezy. Ewentualna decyzja o odwołaniu przejazdu zostanie podjęta najpóźniej 14 dni przed jego planowaną datą.

Bilety i regulamin imprezy.