„Korfanty” wyruszył w podróż

„Korfanty” wyruszył w podróż

Na śląskie tory wyjechał „Korfanty” – drugi, po ubiegłorocznym „Powstańcu Śląskim”, pojazd typu ELF, symboliką nawiązujący do setnej rocznicy zrywów narodowowyzwoleńczych, dzięki którym Góry Śląsk wrócił do macierzy. Premiera Korfantego splotła się z prezentacją nowoczesnego symulatora, na którym w katowickiej centrali Kolei Śląskich będą szkoliły się kadry przyszłych maszynistów.  

– Centralną postacią tego projektu jest Wojciech Korfanty – człowiek, który jest niezwykle ważny dla śląskiej i polskiej historii. W ubiegłym roku jego zasługi uhonorowano pomnikiem w Warszawie, dziś oddajemy mu hołd w taki sposób. Faksymile, portrety tego wybitnego polityka, bo takim przecież był Wojciech Korfanty umieszczone na zewnątrz i w środku pociągu, będą przypominały o drodze Górnego Śląska do macierzy. Podróż tym pociągiem będzie jednocześnie krótką lekcją historii, upamiętnieniem tamtych lat – akcentuje marszałek województwa, Jakub Chełstowski.

Koncepcja wizualna pociągu została stworzona przez Instytucję Kultury Ars Cameralis we współpracy z graficzką Martą Gawin. To kolejna wspólna realizacja odnosząca się do historii Górnego Śląska. Pociąg „Korfanty” odnosi się do ubiegłorocznej realizacji, jednak tym razem dominantem kompozycji jest dedykowany logotyp przedstawiający orła zamkniętego w sercu.

Pociąg został oklejony na złoto, co podkreśla znaczenie powstań i zwycięstwa, którym było przyłączenie Górnego Śląska do odrodzonej Polski. To metafora potencjału drzemiącego w regionie, ukrytego nie tylko w czarnym złocie, ale tutejszej kulturze i ludziach. Kolor ma również symboliczne znaczenie – znajduje się w godle województwa. W projekcie wykorzystano zdjęcia pochodzące ze zbiorów Muzeum Historii Katowic oraz Narodowego Archiwum Cyfrowego.

– Pojazd jest klimatyzowany, jednoprzestrzenny i bezprzedziałowy. Podróżuje się nim komfortowo – podkreśla prezes Kolei Śląskich, Aleksander Drzewiecki.

Pociągi ELF są przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych, posiadają szerokie drzwi, rampy wejściowe, miejsca do postawienia wózków, a także dużą toaletę. W pojeździe zabudowane są cztery silniki elektryczne asynchroniczne zabudowane na wózkach napędowych. W pojeździe typu EN76 zastosowano wózki jezdne typu 26MNa (napędowe) i 40ANa (toczne). Wózki napędowe wyposażono w zestawy kołowe z kołami bezobręczowymi o średnicy okręgu tocznego 850 mm. Skład wyposażony jest w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny oraz system informacji pasażera. Kabiny maszynisty zostały usytuowane na końcach członów skrajnych i wyposażone są w ergonomiczne pulpity sterownicze, fotele maszynisty i pomocnika maszynisty, klimatyzację oraz gaśnice. Rozmieszczenie kabin zapewnia prawidłową obserwację szlaku kolejowego, drzwi wejściowych jak również ergonomiczną obsługę urządzeń sterowania i kontroli pojazdu znajdujących się wewnątrz. Sterowanie pojazdem jest w pełni zautomatyzowane i odbywa się w całości z pulpitu maszynisty. Każdy człon pojazdu posiada indywidualne ogrzewanie części pasażerskiej poprzez przypodłogowe grzejniki konwekcyjne zabudowane w osłonach pod siedzeniami. Pociąg posiada nowoczesny system hamulcowy, który zapewnia bezpieczną  i niezawodną eksploatację.