Konin: wiadukt gotowy w 70 procentach

Konin: wiadukt gotowy w 70 procentach

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły już 70 procent inwestycji. Obiekt za 15 mln zł powstaje przy współpracy z miastem Konin z udziałem środków UE z instrumentu „Łącząc Europę”.

Budowany wiadukt drogowy w Koninie na torami trasy Poznań – Warszawa ma 25 m długości i 6 m wysokości. Obiekt zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i znacząco poprawi system komunikacji drogowej w mieście. Bezkolizyjne skrzyżowanie połączy dzielnice Glinki i Niesłusz (ul. Paderewskiego z ul. Wyzwolenia). Wiadukt zastąpi pobliskie przejazdy kolejowo‒drogowe na ul. Okólnej i ul. Torowej. Będą dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w każdą stronę oraz zabezpieczone ścieżki pieszo-rowerowe po obu stronach obiektu.

Ciężar 9 lokomotyw nad torami

Wiadukt nad trzema torami montowano głównie nocą, co można zobaczyć w filmie. W ten sposób praca ciężkiego sprzętu nie ograniczała kursowania pociągów. Wszystkie przygotowane elementy konstrukcji ważą prawie 1125 ton, czyli tyle, ile 9 lokomotyw. Połowa płyty wiaduktu jest już zabetonowana. Podobne prace będą wykonane na drugiej części obiektu. Płytę nośną wiaduktu tworzy 38 strunobetonowych belek. Tzw. dźwigary opierają się na przyczółkach obiektu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują zakończenie prac do sierpnia br. Inwestycja powstaje przy współpracy z Urzędem Miejskim w Koninie, który współfinansuje budowę wiaduktu oraz odpowiada za powstanie dróg prowadzących do nowego obiektu. Jego otwarcie będzie możliwe po wykonaniu dojazdów, do czego zobowiązał się samorząd.

Liczby inwestycji

Wymiary wiaduktu drogowego:

25 m długości
18 szerokości
6 m wysokości
Do wybudowania przyczółków i nasypów wiaduktu wykorzystano już:

285 ton zbrojenia
8 774 m3 ziemi
3 544 m3 betonu

Piesze przejście pod torami

W Koninie gotowa jest zasadnicza konstrukcja przejścia podziemnego pod torami linii Poznań – Warszawa na ul. Torowej obok miejsca zdemontowanej kładki. Trwają prace wykończeniowe oraz związane z odwodnieniem. Bezpieczeństwo i komfort korzystających z obiektu zapewni jasne, energooszczędne oświetlenie. Przejście będzie dostępne również dla osób mających trudności z poruszaniem się, dzięki odpowiednio wyprofilowanym dojściom. Nowy tunel mieszkańcy zyskają w jeszcze w tym półroczu.

Bezpieczną komunikacje pod torami zapewni również przebudowywane przejście na stacji Konin. Będą tam m.in. nowe okładziny ścian. Tunel połączy działające od czerwca nowe perony, wyposażone w wiaty, windy oraz informację pasażerską.