Kolzamy KD jadą na naprawę i modernizację

Kolzamy KD jadą na naprawę i modernizację

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, w piątek wieczorem z bazy Kolei Dolnośląskich na naprawy P5 i modernizację wyjadą dwa pojazdy Kolzam SA109.

11 sierpnia Koleje Dolnośląskie podpisały umowę na szczegółowy przegląd pojazdów SA109 z konsorcjum dwóch firm: Serwis Pojazdów Szynowych Mieczkowski i CSI Invest. W postępowaniu przetargowym, rozstrzygniętym 27 czerwca, złożyły one najkorzystniejszą ofertę opiewającą na kwotę 14,5 mln zł.

Za 15 miesięcy pojazdy wrócą po kompleksowej modernizacji. Kolzamy zyskają nowe fotele, klimatyzację i system informacji pasażerskiej w standardzie znanym z innych pojazdów Kolei Dolnośląskich.

Docelowo jednostki SA109 będą jeździć na trasach prowadzących do Chocianowa. Kolej ma wrócić do tej miejscowości powiatu polkowickiego po ponad 20 latach.

Kolzamy SA109 to dwuczłonowe szynobusy, które mogą pomieścić do 170 osób, w tym 73 na miejscach siedzących. Łącznie wyprodukowano 13 takich pociągów – 2 w wersji jednoczłonowej i 11 w wersji dwuczłonowej. 11 Kolzamów trafiło na tory w Polsce, a dwa kupił czeski przewoźnik GW Train.

Pojazdy SA109 o numerach 003 i 004, znajdujące się w taborze Kolei Dolnośląskich, wyprodukowano w 2004 r., a od 2009 r. służyły pasażerom przewoźnika. Obsługiwały one m.in. linie z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego i Lubawki. Produkowano je seryjnie w latach 2003-2005 w Raciborzu. Miały być polską odpowiedzią na czeskie motoraki, obsługujące przewozy lokalne. Dowoziły pasażerów do stacji węzłowych, gdzie podróżni przesiadali się do pociągów na dłuższe trasy.