Kolejowa trasa Wrocław – Jelcz i nowe przystanki ułatwią podróże Dolnoślązakom

Kolejowa trasa Wrocław – Jelcz i nowe przystanki ułatwią podróże Dolnoślązakom

Po ponad 20 latach, kolejowa trasa Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce poprawi Dolnoślązakom komunikację w aglomeracji wrocławskiej. Dzięki przeprowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe rewitalizacji linii, budowie i  przebudowie 11 przystanków zwiększy się dostępność do kolei. Inwestycja za ponad 96 mln zł jest współfinansowana ze środków unijnych RPO  Województwa Dolnośląskiego.

Od 12 grudnia 2021 r. na linię wyruszą pierwsze pociągi Dolnośląskich Kolei Aglomeracyjnych. Początkowo będzie to 7 par pociągów, jednak we wrześniu 2022 roku liczba kursów zostanie podwojona do 15 par każdego dnia, co w efekcie umożliwi stworzenie gęstszej siatki połączeń, zwłaszcza w godzinach szczytu.

Głównym efektem inwestycji jest zapewnienie podróży mieszkańcom podwrocławskich osiedli i miejscowości z okolic Jelcza, Wojnowa i Kowal do centrum Wrocławia. Szybkie przejazdy pociągiem będą konkurencyjne względem podróży autem.  

5 nowych przystanków i lepszy dostęp do kolei

Nowe miejsca zatrzymania pociągów to: Wrocław Popiele (w rejonie ul. Mydlanej), Wrocław Strachocin (w rejonie ul. Zagrodniczej), Wrocław Wojnów Wschodni (pomiędzy Wrocław Wojnów – a Dobrzykowicami Wrocławskimi), Nadolice Małe (w rejonie drogi powiatowej nr 1925D, Chrząstawa Mała (w rejonie ul. Gajowej). Wybudowane przystanki  zapewnią lepszy dostęp do kolei i ułatwią podróże szczególnie mieszkańcom nowych osiedli.

Na wszystkich 11 stacjach i przystankach podróżni będą korzystać ze 100 m peronów o wysokości 76 cm. Wygodne będzie wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Perony zostały przystosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Zamontowane są wiaty, tablice i gabloty informacyjne. Nowe energooszczędne oświetlenie zapewni bezpieczne podróże po zmroku. W obszarze przystanków zamontowane są stojaki rowerowe. Gminy wykonały  dojścia do przystanków i parkingi. Projekt realizowany jest w ramach umowy partnerskiej z gminami Wrocław, Czernica, Jelcz Laskowice.

Mijanka w Dobrzykowicach

Budowa mijanki zwiększyła przepustowości jednotorowej linii, tj. umożliwia kursowanie większej liczby pociągów. Na trasie przebudowywane zostały dwa mosty pomiędzy Nadolicami Wielkimi a Dobrzykowicami Wrocławskimi.

Dla zapewnienia sprawnego i bezpiecznego ruchu pociągów na stacji Wrocław Swojczyce został wybudowany nowy posterunek, stąd kolejarze prowadzą ruch pociągów. Obiekt wyposażony jest w nowoczesne komputerowe urządzenia sterowania.

Odnowiona linia zapewni podróże z prędkością do 100 km/h. Dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych zamontowano nowe urządzenia zabezpieczające. W rogatki zostały wyposażone m.in. ruchliwe przejazdy na ul. Strachocińskiej oraz dwa przejazdy w Dobrzykowicach i przejazd za Chrząstawą na drodze w kierunku Jelcza.

Na czas realizacji projektu miały wpływ dodatkowe prace przy mostach. Projekt rozszerzono również o wymianę szyn między stacjami Wrocław Swojczyce – Jelcz Laskowice. Wymiana szyn zwiększa bezpieczeństwo przewozów i eliminuje ewentualne przerwy na naprawy toru.

Całkowita wartość prac projektowych i robót budowlanych projektu „Rewitalizacja linii kolejowej 292 na odcinku Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice w celu przywrócenia przewozów pasażerskich we WrOF” to ponad 96 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana  ze środków Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020.

Nowe przystanki Iwiny i Wrocław Szczepin

Od 12 grudnia w obszarze aglomeracji wrocławskiej dostęp do kolei i możliwość lepszego korzystania z pociągów zapewnią gotowe już dwa nowe przystanki.

Wrocław Szczepin  z dogodnym węzłem przesiadkowym przy ul. Długiej między stacjami Wrocław Nadodrze i Wrocław Mikołajów na trasie w kierunku Oleśnicy i Ostrowa Wielkopolskiego.

Iwiny na wysokości osiedla Jagodno. Pierwszy przystanek za Wrocławiem Głównym  na trasie do Kamieńca Ząbkowickiego, Kłodzka, Międzylesia. Przystanki to efekt wykorzystania środków unijnych – w przypadku Iwin z funduszy RPO woj. dolnośląskiego, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego (ZIT WrOF), a Szczepina z Programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Opóźniona inwestycja

Wznowienie ruchu pasażerskiego na linii  292 było kilka razy przerywane. Zgodnie z podpisaną w połowie listopada 2018 r. umową obejmującą opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych, realizację przewidziano do końca września 2019 r. W sierpnia 2019 r. PKP PLK poinformowały, że na trasie kolejowej z Jelcza, Dobrzykowic i Kowal do Wrocławia ułożono około 70 proc. torów. Zarządca infrastruktury tłumaczył opóźnienie zwiększeniem zakresu inwestycji o przebudowę dwóch mostów, ponieważ stan obiektów można było szczegółowo określić dopiero po rozpoczęciu prac.  Zakończenie prac i udostępnione linii dla ruchu pasażerskiego przewidziano na połowę 2021 roku.

Na początku sierpnia 2020 r. PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniły kursowanie składów towarowych ze stacji Wrocław Swojczyce do Jelcza Miłoszyc i dalej przewidywano, że ruch pasażerski wróci w połowie 2021 r.

W połowie lutego 2021 r. zarządca infrastruktury informował, że roboty koncentrują się na odcinku Wrocław Swojczyce – Wrocław Sołtysowice, a wzdłuż trasy wykonywane jest odwodnienie. Ostatecznie na początku kwietnia 2021 r. inwestor przyznał, że choć zakończyły się prace torowe na odcinku Wrocław Sołtysowice – Wrocław Swojczyce i  po nowych torach pojadą pociągi towarowe to pasażerowie z nowych połączeń skorzystają pod koniec roku.

Zgodnie z pierwotnym terminem, inwestycja ma ponad dwa lata opóźnienia.