Koleje Dolnośląskie planują kupić nawet 16 hybrydowych pociągów

Koleje Dolnośląskie planują kupić nawet 16 hybrydowych pociągów

Dolnośląski przewoźnik w ramach postępowania przetargowego planują zakup nowego taboru w postaci pięciu sztuk pięcioczłonowych pojazdów o napędzie elektrycznym (EZT)  z opcją o kolejne 20 sztuk oraz sześciu sztuk trzyczłonowych pojazdów o napędzie dwusystemowym elektryczno-spalinowym (hybrydowym, HZT) z opcja o dodatkowe 10 składów.

– Biorąc pod uwagę rozrost Aglomeracji Wrocławskiej oraz stałą dynamikę wzrostu liczby podróżnych w połączeniach w jej obrębie, spółka zdecydowała o przeznaczeniu nowego taboru na linie o największych potokach pasażerskich. Dlatego zamówienie obejmuje pięcio-, a nie czteroczłonowe zespoły trakcyjne, co zakładano pierwotnie w umowie o dofinansowanie ze środków UE. Każdy z nowo zakupionych pojazdów elektrycznych będzie mógł zabrać na pokład o stu pasażerów więcej – czytamy na stronie przewoźnika.

Obecnie linię Trzebnica-Wrocław Główny w większości obsługują pojazdy dwuczłonowe SA-134. Po sfinalizowaniu zakupu, będą to robić trójczłonowe hybrydy, pojemniejsze o sto miejsc. Dzięki wydłużeniu trasy do Świdnicy przez Sobótkę, dostęp do transportu kolejowego zyska ponad 40 tys. osób.

Nowe EZT trafią także do obsługi relacji Oleśnica – Wrocław Główny – Siechnice – Jelcz-Laskowice. Co istotne, nowe pociągi elektryczne połączą Jelcz Laskowice z Wrocławiem także remontowaną obecnie linią nr 292 przez Wrocław Wojnów, dzięki czemu transport kolejowy będzie dostępny dla kolejnych 10 tysięcy Dolnoślązaków.

Zakup jedenastu pociągów zostanie dofinansowany ze środków Unii Europejskiej przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wartość wsparcia wyniesie 85 milionów złotych (netto).

Koleje Dolnośląskie zawarły w ogłoszeniu o przetargu warianty dodatkowych opcji zakupowych:
• na 20 kolejnych, pięcioczłonowych EZT oraz
• na 10 kolejnych, trzyczłonowych HZT.

Zakup w opcji kolejnych 30 pojazdów Koleje Dolnośląskie zamierzają zrealizować w przypadku dostępności funduszy zewnętrznych, głównie unijnych. Nowo zakupiony tabor w planach KD posłuży do wzmocnienia na kierunkach z dużymi potokami pasażerskimi. Pociągi zostaną skierowane również do obsługi:

  • Aglomeracji Wrocławskiej, tj. Wrocławia i gmin ościennych,
  • Aglomeracji Zagłębia Miedziowego (Legnica, Lubin, Głogów, Polkowice), 
  • linii nowych lub rewitalizowanych:
    • Karpacz – Jelenia Góra
    • Świeradów Zdrój – Gryfów Śląski
    • Złotoryja – Lwówek Śląski
    • Wałbrzych Szczawienko – Boguszów Gorce
    • Kobierzyce – Piława Górna
    • Chojnów – Rokitki
    • Srebrna Góra – Bielawa Zachodnia
    • Kondratowice – Łagiewniki