Koleje Czeskie przejmą w tym roku kolejne 12 lokomotyw Siemens Vectron

Koleje Czeskie przejmą w tym roku kolejne 12 lokomotyw Siemens Vectron

W tym roku czeski narodowy przewoźnik kolejowy, České dráhy odda do eksploatacji kolejnych 12 lokomotyw Siemens Vectron wydzierżawionych od firmy leasingowej RSL. 

W tym i przyszłym roku będziemy kontynuować stopniową realizację umowy ramowej z RSL na leasing 50 lokomotyw Siemens Vectron. W tym roku przejmiemy 12 lokomotyw, a w przyszłym kolejne 22. Wypełni to cały wolumen umowy ramowej. Nowoczesne lokomotywy interoperacyjne są wyposażone w system sygnalizacji ETCS i wykorzystamy je do zastąpienia mało obiecujących serii na korytarzach, w których wyłączna eksploatacja pod nadzorem ETCS rozpocznie się od 1 stycznia 2025 r. Będą to głównie trasy Praga – Brno – Budapeszt, Praga – Ostrawa lub Praga – Czeskie Budziejowice – Austria – mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. transportu pasażerskiego.

Lokomotywy Vectron dzierżawione od RSL są przeznaczone do eksploatacji w Czechach, na Węgrzech, w Niemczech, Polsce, Austrii i na Słowacji na liniach zasilanych w systemy 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC i 15 kV 16,7 Hz AC. Są one wyposażone w krajowy i europejski system sterowania pociągiem ETCS oraz łączność radiową GSM-R. Mają one siłę trakcyjną 6400 kW, a ich prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Vectrony będą przekazywane przez firmę leasingową stopniowo od maja do końca roku.

Koleje Czeskie eksploatują obecnie 27 lokomotyw Vectron firm leasingowych ELL i RSL. Jedna lokomotywa jest własnością przewoźnika.

Maszyny obsługują głównie linię Berliner Praha – Berlin – Hamburg / Kilonia, Slovácký expres na odcinku Praga – Staré Město u Uherského Hradiště, Západní expres i Krušnohor na odcinkach Praga – Pilzno – Cheb i Cheb – Ústí nad Labem wraz z jednostkami nietrakcyjnymi InterJet.

Typ Siemens Vectron jest również obsługiwany przez spółkę zależną ČD Cargo, a w ramach międzynarodowego transportu ekspresów Metropolitan Vectrony obsługiwane przez słowacką firmę ZSSK można również zobaczyć na czele ekspresów Metropolitan.

Koleje Czeskie zamówiły również w Siemens Mobility 50 lokomotyw Vectron o maksymalnej prędkości 230 km/h. Będą one dostarczane od 2025 r. i będą obsługiwane przez jednostki nietrakcyjne ComfortJet na trasach do Hamburga, Grazu lub Budapesztu.