Koleje Austriackie inwestycją w pociągi ratunkowe

Koleje Austriackie inwestycją w pociągi ratunkowe

ÖBB inwestują 230 mln euro w wielofunkcyjne pojazdy od firmy Stadler. 18 zaawansowanych technologicznie hybrydowych pociągów rewolucjonizuje prace ratunkowe i gaśnicze.

Jeśli coś się stanie, nasze nowe Servicejety mogą szybko dotrzeć w każde miejsce w Austrii i udzielić pomocy. Przynoszą one większą wydajność na większym obszarze działania – powiedział Johann Pluy, Johann Pluy, członek zarządu ÖBB-Infrastructure AG.

Nowe pojazdy mogą osiągać prędkość do 160 km/h. ÖBB stosuje nowatorski system napędowy: pociągi są wyposażone w zrównoważony napęd elektryczno-hybrydowy, który może korzystać z trzech źródeł energii. Mogą one korzystać z prądu z linii trakcyjnej, co daje im moc napędową 4000 KM. Mogą także korzystać z wydajnego akumulatora o pojemności 280 kWh lub dwóch silników Diesla o łącznej mocy 1060 KM jako awaryjnej opcji.

Nowa koncepcja umożliwia również redukcję floty z 21 do 18 pojazdów. Dodatkowo mniejsza różnorodność typów pojazdów zmniejsza koszty szkolenia personelu oraz koszty utrzymania.

Produkcja zindywidualizowanych pojazdów szynowych jest głęboko zakorzeniona w DNA Stadlera. W ten sposób mogliśmy wykorzystać ponad 80 lat doświadczenia w projektowaniu i produkcji nowych pojazdów dla ÖBB. Nowe pojazdy są unikalne pod względem technicznym, a dzięki napędowi trójmodalnemu umożliwiają sprawną akcję ratowniczo-gaśniczą na całej austriackiej sieci kolejowej” – dodaje Dennis Laubbacher, dyrektor generalny Stadler Bussnang AG.

Nowoczesny sprzęt gaśniczy

Personel obsługujący pojazd, który zawsze jest gotowy do działania, składa się z dwóch pracowników ÖBB-Infrastruktur AG i jest standardowo wspierany przez lokalnych służby ratunkowe.  Pojazd jest wyposażony w nowoczesny sprzęt gaśniczy do działań ratunkowych i gaśniczych oraz do zwilżania skarp. Na pokładzie znajdują się mobilne kontenery, wyposażone między innymi w węże strażackie, aparaty oddechowe dla 18 ratowników, kamery termowizyjne i hydrauliczne nożyce ratunkowe. Kontenery te można szybko załadować na bazie, co zapewnia krótki czas reakcji.

Dla zapewnienia bezpieczeństwa na torach pojazd jest wyposażony w nowoczesny system kontroli ruchu kolejowego: pojazd jest wyposażony w ETCS poziomu 2. Servicejet posiada także przestronne miejsca do wsiadania i wysiadania. To pozwala na szybkie uzupełnienie materiałów i błyskawiczne ewakuowanie do 324 osób.

Przygotowany do akcji gaśniczej

Pociąg serwisowy przewozi ze sobą wodę. W wagonie środkowym zamontowany jest zbiornik na wodę gaśniczą o pojemności 40 m3. Na obu wagonach silnikowych zamontowane są urządzenia gaśnicze, którymi można sterować z kabiny. W sumie znajdują się cztery armatki wodne wysokociśnieniowe o ciśnieniu 100 bar, dwie armatki niskociśnieniowe o ciśnieniu dziesięciu barów oraz przyłącza wody gaśniczej po obu stronach pojazdu, porównywalne z hydrantem. Wszystkie urządzenia gaśnicze można stosować także w połączeniu ze środkami pieniącymi. Aby zabezpieczyć służby ratownicze i dyszę serwisową przed cofaniem się dymu i wysokimi temperaturami, na dachu umieszczono 4 wentylatory strumieniowe. System filtrów oczyszcza powietrze, a nadciśnienie zapobiega przedostawaniu się dymu. Tak zwana wentylacja ochronna zapewnia bezpieczne wnętrze dla personelu obsługującego, służb ratowniczych i ewakuowanych osób.

Pojazd jest także wyposażony w kamery termowizyjne, które pozwalają na lepszą identyfikację osób w zadymionym otoczeniu. Różnorodne obszary zastosowań Ale ten pojazd jest nie tylko optymalnie wyposażony na wypadek pożaru, planowane są także inne obszary zastosowań. Ma wystarczającą moc, aby holować pociągi o masie do 2000 ton – nawet bez sieci trakcyjnej – lub zasilać zepsuty pociąg. Ponadto dysza serwisowa przeznaczona jest również do prac konserwacyjnych w codziennej eksploatacji. W celu planowych prac konserwacyjnych i inspekcyjnych ekipy konserwacyjne i materiały transportowane są do przejść poprzecznych w tunelach. W ten sposób oprócz standardowego szkolenia zagwarantowana jest optymalna obsługa pojazdu przez personel obsługujący.

Pociąg serwisowy zostanie po raz pierwszy użyty do uruchomienia kolei Koralmbahn stanowiącej serce 33-kilometrowego tunelu Koralm i będzie stopniowo włączany do całej sieci ÖBB. Prace montażowe rozpoczęły się w 2022 roku, w tym roku zostaną przeprowadzone badania funkcjonalne, a proces homologacyjny rozpocznie się w 2024 roku.