Opóźnia się wydanie homologacji pozwalającej na samodzielne poruszanie się składu ED250 należącego do PKP Intercity na trenie Czech, Niemiec i Austrii.
Choć jeszcze w połowie lutego 2022 r. informowaliśmy, że homologację na Czechy i Niemcy skład ED250 uzyska w pierwszym półroczu 2022, a na Austrię na jesieni 2022 r. to plany te są już nieaktualne.
– Nie jesteśmy w tej chwili w stanie podać wiążącej informacji odnośnie terminu (uzyskania homologacji przyp. red.) – poinformowała Iwona Burzyńska, Dyrektor komunikacji Alstomu.
Jak tłumaczy nasza rozmówczyni, opóźnienie w tym procesie wynika z sytuacji pandemicznej oraz z wprowadzenia czwartego pakietu kolejowego, który wydłużył i zmienił zasady przyznawania dopuszczenia.
– W przypadku Niemiec nie bez znaczenia był wypadek komunikacyjny podczas testów – zaznacza Burzyńska.
Brak uzyskania wymaganych dokumentów potwierdza także przewoźnik.
– Proces homologacji pojazdów na Czechy, Niemcy i Austrię nie został jeszcze zakończony przez producenta – poinformowała Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP Intercity.
Jak dodała przedstawicielka przewoźnika, PKP Intercity będzie mogło wykorzystywać składy ED250, na trasach innych (w tym zagranicznych) niż te przewidziane w projekcie bez zgody CUPT od sierpnia 2025 roku.
Przypomnijmy, ze pierwotnie ED250 miały uzyskać możliwość samodzielnego wjechania Austrii, Niemiec i Czech na wiosnę 2020 roku.
PKP Intercity umowę na dostawę składów Pendolino podpisało w maju 2011 r. Wartość kontraktu wyniosła 665 mln euro. Obejmował on dostawę 20 pociągów mogących rozwijać prędkość do 250 km/godz., budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.