Już wkrótce instalacje fotowoltaiczne zasilą infrastrukturę Rail Polska

Już wkrótce instalacje fotowoltaiczne zasilą infrastrukturę Rail Polska

Podjęcie współpracy w celu stworzenia efektywnych i innowacyjnych rozwiązań, które umożliwią pozyskanie oraz wykorzystywanie energii elektrycznej wyprodukowanej z odnawialnych źródeł – to główne postanowienie listu intencyjnego, podpisanego przez PKP Energetyka i Rail Polska. Już wkrótce instalacje fotowoltaiczne zasilą infrastrukturę kolejowego przewoźnika towarowego. PKP Energetyka podzieli się z nim swoim doświadczeniem we wdrażaniu nowoczesnych technologii zapewniających dostęp do zielonej energii.

Rail Polska jest prywatnym przewoźnikiemw towarowym funkcjonujących na polskim rynku kolejowym. W 2020 r. zanotował on udział w wysokości 1,55% jeżeli chodzi o masę przetransportowanych towarów oraz 1,47%, jeśli brać pod uwagę pracę przewozową. Spółka wyspecjalizowana jest w przewozach towarów masowych, w transporcie intermodalnym oraz dla przemysłu chemicznego. Rail Polska oferuje również obsługę bocznic kolejowych, utrzymanie infrastruktury kolejowej, a także utrzymanie i modernizację taboru kolejowego – przede wszystkim lokomotyw spalinowych. W ostatnich latach w branży kolejowej głośno było o zrealizowanym przez spółkę projekcie kompleksowej przebudowy spalinowej lokomotywy M62 na jednostkę elektryczną, która otrzymała nazwę 207E „Edgar”. Kolejne pojazdy tego typu są budowane w Zakładzie Taboru Kolejowego we Włosienicy generując zapotrzebowanie na energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych, w szczególności farm fotowoltaicznych. Rail Polska od dawna modernizuje swoją infrastrukturę energetyczną. W ubiegłych latach korzystając ze wsparcia Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie zmieniono systemy ogrzewania na gazowe, zabudowano panele solarne, wykonano termomodernizację budynków.

– Podpisanie listu intencyjnego sygnalizującego chęć podjęcia współpracy dotyczącej zielonej energii wskazuje na dużą wagę, jaką nasza firma przywiązuje do zrównoważonego rozwoju i dbałości o środowisko. Cieszymy się, że naszym partnerem w procesie zmniejszania śladu węglowego spółki będzie PKP Energetyka, która według naszej oceny dysponuje unikalnym doświadczeniem, kompetencjami i niezbędnym know-how. Warto też przypomnieć, że wspólnie działamy już w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) na rzecz optymalizacji zużycia energii elektrycznej w branży kolejowej – stwierdził Piotr Krzemień, członek zarządu i dyrektor Zakładu Przewozów Kolejowych Rail Polska.

List intencyjny podpisany z Rail Polska jest dla PKP Energetyka kolejnym takim porozumieniem dotyczącym współpracy we wdrażaniu innowacyjnych i efektywnych rozwiązań na rzecz pozyskiwania energii z OZE przez przewoźników kolejowych. Wcześniej deklaracje w tej sprawie złożyły również PKP Cargo, CTL Logistics oraz Łódzka Kolej Aglomeracyjna.

– Nie ma odwrotu od zielonej energii. Postępujące zmiany klimatyczne sprawiają, że wszyscy stajemy przed wyzwaniem ograniczania własnej emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Branża kolejowa nie jest tutaj wyjątkiem – więcej, powinna ona dawać przykład. Tym bardziej cenny jest fakt, że kolejny przewoźnik kolejowy zadeklarował chęć podjęcia współpracy z PKP Energetyka mającej na celu wypracowanie modelu wykorzystywania energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacjach OZE. Nasza spółka jest doskonałym partnerem dla realizacji tego przedsięwzięcia – obecnie sami realizujemy m.in. projekt budowy paneli PV na ponad 500 podstacjach trakcyjnych, które zmniejszą ich zapotrzebowanie na energię elektryczną – powiedział Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

Zarówno PKP Energetyka, jak i Rail Polska należą do Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) – inicjatywy branży kolejowej, działającej na rzecz bardziej konkurencyjnego i przyjaznego środowisku transportu kolejowego. W zakresie efektywności energetycznej plany CEEK zakładają zmniejszenie zużycia energii w sektorze o 1,2 TWh do 2030 r. i redukcję do tego czasu emisji CO2 o 1 mln ton. W tym celu Centrum promuje rozwój technologii rekuperacji, eco-drivingu i wykorzystania instalacji OZE na terenach i obiektach kolejowych. Od 2019 roku CEEK realizuje również Program Zielona Kolej, który zakłada, że w 2030 roku 2,5 TWh (85% energii trakcyjnej używanej przez sektor kolejowy) będzie pochodziło z OZE, co przełoży się na redukcję emisji dwutlenku węgla o 8 mln ton. PKP Energetyka pełni rolę integratora Programu Zielona Kolej.